Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
Janne111

Aq211 tvekar på fullgas?

Rekommendera Poster

Hej

Har en Aq211 V8a i min båt. På tomgång och uppåt så går den snällt, mjukt och fint upp till ca 2500-3000 rpm.

Men när man gasar mer så tvekar motorn och vill inte varva mer. Den går ojämt och tappar kraft, småryckigt 

Felet försvinner ibland och då drar den jämt och fint till 4300. Sen kommer det tillbaka igen.

Tändsystemet är bytt utan resultat, vad skulle ni satasa på, det verkar som det inte finns nog bränsle fram men är inte säker, förgasare, filter eller bensinpump, var ska jag börja???

Eller är det något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem men efter en rengöring av förgasare inkl luftfilter så går den bättre. Jag vet inte vilken typ av förgaser du har, själv har jag en Rochester på den sitter det ett förfilter där bensinröret går in i förgasaren. Kolla även om filtret på bensinpumpen. I mitt fall var det nog mest ett riktigt skitigt luftfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte upp elsystemet idag.

12.8 vid batteriet.

Men efter passage genom långa ledningar, säkringar, plintar, kabelskor, tändningslås, startspärr, säkerhetsbrytare så var det bara 7,2 volt kvar när strömen till slut var framme vid tändspolen. Hoppas att det var problemet så tändningen inte hängde med mer än till 2500 rpm.

Nu är allt fixat så det är  12 V vid tändspolen.

Ska provköra så snart jag hinner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, nu funkar det, det var spänningsfallet som gjorde att den inte ville varva ut.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...