Gå till innehåll
onsdag 01 juli 2026
ljunggren

packbox till impellerpump - aq140a

Rekommendera Poster

Nån som har storleken på denna?

Ska ner till båten och byta i em men har inte fått tag på en ny ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte dimentionen i huvudet. Tror VP tar ca 50kr vilket är ett överkommligt pris. Om du köper den på annat ställe är det viktigt att fjädern i packboxen är rostfri.

Tyvärr brukar bussningarna i pumpen vara slut när den börjar läcka. Jag skulle kolla upp det för att vara på säkra sidan. Det finns en renoverings sats med nya bussningar och en ny axel att köpa på tex Lidingös marina.

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt och bra svar!

Ske ner och riva isär i em, köper med mig en packbox och hoppas på att det räcker att byta den till att börja med. Sen blir det kanske renovering med nya bussningar och axel också då.

Har haft mycket nytta av din hemsida, den är suverän!!

/Tobias

Draco 1700 aq140a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej plarsa mitt impellerhus ligger på renovering hos en svarvare som ska göra som du gjort svarva egna bronslager och ny axel. den ena bronsbussningen var ju bara att slå ut men den andra skulle han arborra ut eller finns det nått annat lätt sätt få ut bronsbussningen i locket. jag har goda kontakter med svarvare. men jag kan tänka mig att många inte har samma tillgång till svarvare för en billig pening.

PS hadde lite tur hittade en ny komplett impeller för 800 kr från ett dödsbo så nu har jag en i reserv. hadde inte tid att vänta ville sjösätta ju

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja för att få ut bussningen i toppen har jag fått tipset att använda ett gäng stål som trycker ut bussningen. Du förstår säkert.

Problemet med att göra egna bussningar är att axeln med stor säkerhet är skadad. Därför är denna satts det absolut enklaste:

http://lidingomarin.bai.nu/_/product/default.asp?lProductId=4791
Om jag hittat denna skulle jag köpt den innan renoveringen !
Vi var tvungna att bearbeta axeln för att den skulle gå att använda. Men allt går bara man är riktigt nogran.

/ Plarsa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...