Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MrFluke

Flipper frågor, kanske stulen?

Rekommendera Poster

Hallå alla.

 

Flyttade till ett hus för ett tag sedan, och på tomten står en båt som tillhörde en kille som hyrde huset innan vi flyttade dit.

 

Båten fick jag av honom i vintras då den hade ett 30cm islager över hela botten och inte gick att flytta pga vikten.

 

Den var i rätt taskigt skick, så jag bestämde mig för att renovera den.

Stolar och allt åkte ur, men jag kan inte hitta någon ID bricka i båten.

 

Frågade killen ifråga men det är inte stulen enligt honom, han har fått den av ett par som är mycket noggranna med lagen om man utrycker det så.

 

Motorn som sitter på är en Mercury 70HK av 700 modellen. På den sitter det en id bricka.

 

Båten är en Flipper, misstänker att det kan vara en HT 450 från 70-talet.

 

Den är dåligt ommålad i vitt invändigt. Under det vita är den orange med grön botten.

 

Finns även ett reg nummer, i vilket register kan man kolla det?

 

Vart kan id brickan tänkas sitta i båten?

 

Sorry om detta är lite förvirrande, jag sitter på jobbet och skriver en rad i timmen.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har id på motorn....Du kan kolla med larmtjänst och försäkringsbolagen, skicka ett mail till polisen och fråga hur du ska göra...

 

När du väl gjort det och inte hittat några betänkligheter så kan du nog sova lungt...Då har du nog gjort vad du kunnat för att inte riskera bli fråntagen båten och motorn vid en tvist...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang reg nummer på båten:

 

Det fanns tills för några år sedan ett båtregister där man kunde registrera in sin båt. Så klistrade man sen registreringsnummret på skrovet. Blir nog svårt att få ut uppgift från det nedlagda registret då ingen har hand om det längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att lamtjänst har kvar det gamla registert då det fortfarande kan vara till hjälp för dom...bara en chansning

 

maila dom bilder,nummer o sånt som jag skrev innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren,

 

Nu har jag lite att gå på i vilket fall.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Berätta hur det slutar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut!

 

Tänker nog fortsätta med renoveringen, då har jag något att döda tiden med.

 

Någon som vet hur många olika modeller av HT 450 det finns? har sett ett par stycken och ingen liknar exakt den jag har.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte kolla med förra ägaren vilket försäkringsbolag han hade? Försäkringsbolagen är troligtvis tveksamma till att försäkra stulna båtar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till saken hör att båten inte har använts på säkert 2 år. Killen har aldrig haft den försäkrad vad jag vet.

 

Har spenderat många timmar på flipperbat.se men inte fått fram någon direkt information.

 

Båten har ett Trimaranskrov, ett hål i taket vid föraren och under toppen finns det ett förvaringsutrymme.

 

Såg en bild på flipperbat.se och där var det kojplatser.

 

Undrar vad jag har för båt? står Flipper på sidan brevid regnummret.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fota båten och lägg upp en bild!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått svar från polisen, ska ringa ett par samtal.

Dels till Larmtjänst, och sen stockholmspolisen och sen finns det en kille i Uppsala som är bra på gods. Efter det kan man inte göra så mycket mer anser dom. och hittas inget är det bara att märka upp, fotografera, försäkra och ha en skön sommar. (ungefär så)

Så då är det bara själva renoveringen kvar.

 

Så här ser båten ut nu

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar din stol skarpt...är det lättviktsvarianten *asg*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke!!

 

Kollade på bilderna å båten du har är troligen en Flipper Sporting från -70 talet (trimaran). Hade själv en sådan men enbart med vindruta å en Archimedes Penta 55hk. Det byggdes även en hardtop version av båten.

Att du inte hittar någon ID Bricka i båten är nog inte så konstigt för dom märktes inte med skrovnummer då.. Att båten är orange tyder på att den är tillverkad i Sverige.

Konstruktören var Sigurd Isacson.

Det finns inte så mycket dokumentation kvar på båten längre då Flippermarin i Täby (Norr om Stockholm) då företaget drabbades av en brand..

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigor: Haha, javisst är den läcker? ultralätt variant som dessutom är flyttbar i sidled. Förmodligen även i höjdled beorende på sjö/hastighet och typ av fastsättning av stolen. :)

 

Anders: Suveränt! Tusen tack, var det förresten en 470 eller 450 Sporting du hade?

Motorn jag har på är 70hk och motoralternativen på 450 är enligt www.flipperbat.se 20-55hk.

Såg en 470S på blocket med 70hk alternativ.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke:

Det var en 450 jag hade!! Den gjorde ca: 33knop med den pentan jag hade å drog nästan ingenting!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inga bilder på den?

 

En annan fråga, det går knappt att rubba motorn i sidled. Man får skjuta på med foten ordentligt hårt för att det ska gå. Har sprutat in fett men det vill inte gå uppåt mot övre delen på axeln utan bara nedåt.

Har provat allt möjligt för att stoppa fettet från att gå ut nedtill men inget hjälper.

 

Är det nylonbussningar som sitter där? vart hittar jag sådana och är det svårt att byta?

Motorn i sig spinner som en kissemiss, men det är ju bra om man kan svänga också - blir lite enformigt att åka rakt fram eller rakt bakåt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte att har har några bilder på den men kan ju leta runt å se... Sedan ska man ju få in dom i datorn med...

 

Hur det är med motorn din kan jag inte säga men det finns säkert någon annan som kanske vet bättre..

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebump incoming! :)

Hittade denna tråd av en ren händelse haha.

En avslutning på tråden så man slipper loose ends...

 

Jag kontaktade polisen angående båten och fick veta att eftersom jag gjort allt i min makt för att försöka reda ut ursprunget så var båten numera min.

Jag fortsatte renoveringen tills att vi av olika anledningar var tvungna att flytta, jag sålde båten och gjorde en rätt stor vinst, motorn renoverade jag med hjälp av 3 nya packboxar a 50kr /st och lite ny härligt fett.

Hade hellre behållt båten men hade ingenstans att ha den.

The End :D ha det bäst allihopa, kanske återkommer när jag skaffat nytt hus och båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...