Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
kallle

Motorproblem Mercury 40 -79, bli sur!

Rekommendera Poster

hejsan ha köpt en beg båt med en 40 hk mercury, årsmodell är nog runt 79, ha ej hittat nån info, kanske vet ni bättre. kopplade in batteriet den startade nästan direkt, gick ett tag på tomgång, ska tilläggas att ja krabbade med chocken körde ca 5 meter sen blev det för grunt så ja stängde av den. efter dettta fick ja inte igång den, lät den stå ca 30 min, men inte tände den igång på nytt. vad kan vara problemet? är motorn sur? finns både chock på gasreglaget och på motorn där framme, jag vred mest där framme på motorn. är dessa motorer så kännsliga? vet inte heller hur man få upp kåpan letade överallt. ville kolla stiften. om nån vet så är ja tacksam! körde med 95 oktan plus 2 % olja.

post-15918-1394234634,2252_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På min förra mercury av 77-års modell så tog man bort den plastbiten som det står Thunderbolt på. På framsidan av motorn. Fanns en liten spak man rörde i sidled i nederkant. Sen ser du de två spännena på innanför, lossa dem.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

står thunderbolt på min oxå, men vad sitter dne spaken. hitta inget att lossa den lilla kåpan där framme

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, på min fanns det en liten pinne man skulle skjuta i sidled precis nere vid fästet för styrstaget som visas i bild. Hittar du ingen liten pinne där?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...