Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
mangemangan

gävle/nyköping

Rekommendera Poster

Jag och en kompis hade nyligen en diskussion hur lång tid det bör ta att segla från gävle till oxelösund i en vega, om man tänker att tidpunkten är slutet av juli/början av augusti och man tänker sig ganska lätt vind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plottade lite slarvigt i Fugawin, det är runt 195Nm, sen är det bara att räkna beroende på hur många knop ni tror att ni kommer att snitta.

Mvh

PJ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

200 Nm med ett snitt på 4 knop, vilket inte bör vara några problem med en Vega ger 50 timmar. Med andra ord tar det tvenne dagar...

Ska ni gå in för natthamn är det omöjligt att säga då ni får transportsträckor in/ut och dessutom svårare vet i förväg hur många timmar om dagen ni är igång..

Varför stanna?? Sträcka så mkt det går och ta en vända genom sthlms skärgård istället om det inte är era vanliga hemmavatten. Gå in via Kapellskär och gör några stopp/avvikelser längs farlederna i inre ytterskärgården. Gå sedan ut vid Nynäshamn och sträcka hem.. Den sista biten hinner ni se om ni inte redan gjort det senare iaf!

Min fundering här är gällande huruvida det bara är 200Nm. Hade jag fått frågan hade jag höftat dryga 300, men jag har säkert fel där. Det känns väl kort bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat sträckan Gävle till Oxelösund, dock inte i ett sträck. Gick som PJ in och kollade kortaste vägen enligt de sträckor jag seglat och enligt mitt navprogram är det 190 distansminuter.

Briggen Gerda under byggnad  i Gävle 2002 och min Storfidra i Oxelösund 2005

Gävle - Björn -Öregrund - Väddö kanal - Kappelskär - mellan Yxlan och Blidö - Väster om Möja - Dalarö- Nynäshamn - Norrudden på Öja (Landsort) - Västerut förbi Stutsvik - Västra Stendörren - Oxelösund.

Det finns ju många alternativa sträckor. Måste man kryssa blir det säker 300 distansminuter. Sätter jag ihop min segling och ser det till de dagsetapper jag gjorde blir det 9 dygn. Det går naturligtvis att göra längre dagsetapper, några av mina var ganska korta, men det finns mycket fint att se efter vägen.

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394234627,0397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...