Gäst Janne Postad 21 Juli , 2003 Hej, har en smuggler. Den är ca 5,5 meter och smal i typen utan ruff, bara en liten vindruta. Alltså ganska liten båt. Motorn är en Aq 130 med 270 drev, 2 * solex 36. Den toppar bara 31 äkta knop (har klockat och mätt) vid fullgas = 4600 varv. Motorn är nyrenoverad med slipade ventiler osv. Är detta lågt eller normalt? Är signingen för hög på propellern eller är motorn för svag för att orka varva ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 23 Juli , 2003 Ohoj, är det verkligen ingen som har eller har haft en smuggler med dubbelförgasare B20 120 hk/ 270 drev någon som kan säga hur fort de brukar gå. Jag har en 13*19 propeller. vid 2.15:1 i utväxling 4600 rpm 19tum i stigning 00ch 8% i slip blir det ju 30,8 knop teoretiskt vilket stämmer. Ska jag miska stignigen och hoppas på högre varv eller är det optimalt nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 23 Juli , 2003 Jag har en Marieholm Catalina 6.50*2,30 väger 12-1500 kg ca den varvar 4400 i 29 knop motorn är en vp130 b20 borrad till 2,2 L Motorn ska inte varva mera än max 5000 varv för det är skadligt för drevet jag har ett vp270D drev med 2:15/1 drevning samma som ditt. prova om den orkar med en propeller med ännu högre stigning för varvtalet ska ju räcka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 24 Juli , 2003 Hej, tack för svaret, kanske ska jag gå åt andra hållet och öka stigningnen istället då. Synd att propellrar är så dyra att man inte kan prova sig fram. Funderar på att trimma motorn med följande 2 * dubbla weber DCOE 40 (2 liggande dubbla webrar) Ny P kam Steg 2 portat topplock med större ventiler. Verkar det vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 24 Juli , 2003 Jag har en steg 2 topp liggandes jag med som jag har tänkt konvertera till marin och sätta i min båt. Fast här behåller jag mina dubla stromberg förgasare det är ju inger rasermaskin jag har. För din del låter det mycket bra men hör effter med KG om han har en bättre kam för din del än P När du ändå har tänkt byta. En värre kam lämpad för marint bruk med mycket bra vrid http://www.kgtrimning.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 24 Juli , 2003 Ska kolla med KG han är dock på semester till 4 Augusti. Webrarna är kanske overkill, med dom ligger ju bara där nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 24 Juli , 2003 Om du skulle få för dig att sälja steg 2 toppen så är jag spekulant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hp Postad 24 Juli , 2003 Hej Janne! Har du kollat med nån marina om dom inte har begagnade propellrar som du skulle kunna låna för att testa dej fram, och sen köpa en ny av dom? Så har jag gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 24 Juli , 2003 Steg 2 toppen är ett specialarbete jag gjort när jag gick industriell teknisk utbildning på gynasiet. På den tiden hadde jag en trimmad Amazon som jag ville ha en värre topp till. Portade planade putsade kanalerna rejält blästrade slipade in nya ventiler och lackade och det blev som nytt och en rejäl skillnad i B20 motorn. Senare sålde jag Amazonen men sparade toppen och nu ska den konverteras till marin och hjälpa marin B20 motorn att andas bättre så den är inte tillsalu. Skulle jag köpa en topp skulle jag kika effter steg 3-4 topp för ännu bättre flås ! Men man bör tänka på att ha sötvatten kyld motor på grund av de lövtunna kanal väggarna effter all portning de rostar snabt hål i saltvatten. själlv har jag inte sötvatenkylt men jag åker inte i saltvatten utom på insjö så det blir ju sötvatten i alla fall. Fast jag är beredd på att det rostar hål i allafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 25 Juli , 2003 Får leta vidare då... Bra synpunkt du har med ökad rostkänslighet med tunnare väggar vid portning, känns lite jobbigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 25 Juli , 2003 Jo men bygger man om det till sötvattenkylning med glykolblandning då kan det inte rosta mera sen är det bara ösa på !! Jag vet exakt hur kanal väggarna ser ut för när jag gjorde min topp så behövde jag en ritning en skiss på hur kanalerna såg ut så jag visste hur mycket jag vågade slipa. och det gick ej att på tag på så jag sågade i sär en topp i 7- 10 bitar då såg jag tydligt hur kanalerna gick och nu är de lövtunna effter all slipning. orginal är det 5-7 mm gods och det lär då ta ett tag innan rosten kommit i genom det ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lala Postad 2 Augusti , 2003 Vänd dig till Propellertrim i Stockholm 08-6690105 för du varvar för lite. - Det fins ett fel som många glömmer det är utgående lager i svänghjulskåpan när dtta lager är dålikt tappar man ca:800 rpm. Om du demonterar drevet och kollar, det går att byta lagert uttifrån med special verktyg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Augusti , 2003 Jag har tidigare hör talas om att man skulle tappa en massa varv om något lager i eller i anslutning till drevet skull vara utslitet. Har ingen erfarenhet av drev, men det låter ändå som in skröna. Låt oss anta att 1000 tapp i maxvarv motsvarar 20 hk på en B20. Detta innebär i.s.f. att det skulle utvecklas ca 15 kW värme i lagret. Det borde efter några minuter inte återstå mycket mer än en metallklump av lagret. Är det möjligen något som jag missat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lala Postad 3 Augusti , 2003 Jag undrar hur du tänker lageret har ett rpm 4600 med belastning, samma sak händer på bilar svänghjulslager. Många som jag har hjälp kan ha kört upp till flera sesåner med ett dåligt lager. Det är ju inga höga varv. -Om du inte vill orkar kolla detta kan du ju kolla om packningarna i förgasarna är ok det är ofta melanhus packningarna i solex förgasarna som torkar samt att skruvarna låsnar. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 3 Augusti , 2003 Ett lager som bromsar så motorn sackar 800 rpm borde brinna upp på mindre än 30 sekunder. Att det bara skulle bromsa utan att förstöras eller orsaka enromt buller övergår mitt förstånd. Men jag skulle vilja vet lite mer i detalj vilket lager vi pratar om. Jag har 2*solex 44 fallförgasare som verkar vara i mycket bra skick. Probelemt verka ju vara min låga kompression. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande Postad 7 Augusti , 2003 Mystiskt, mystiskt..... Kan ingen svara på var detta lager finns, hur det påverkar effekten osv. Sitter det i motor, knut eller drev. Storlek, hur byter man o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Garagekungen Postad 1 Januari , 2004 Hej ! Jag känner Lala sedan länge, och han har en enorm erfarenhet av båtar/motorer (trots att han stavar som en kratta... LOL). Det han säger säger stämmer säkert (oavsett om man här i text kan förklara varför...). Lagret sitter i genomföringen från Bellhousing (motorkåpan på drevet) och håller mellan axeln på plats (den axel vars splines du ser när du lyfter bort drevet, eller om du tar ur motorn). Energiförlusten behöver inte nödvändigtvis omvandlas till värme, utan kan även resultera i vibrationer/ljud (alla fq är ju inte hörbara för vårt öra), vilka kan vara svåra att uppmärksamma i en båt under gång. Hoppas detta hjälpte er på det nya året... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 1 Januari , 2004 Ok, hur kollar jag det lagret? Behöver motorn lyftas ut, behövs instrument eller kan man känna glapp etc? God Fortsättning på er alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Garagekungen Postad 5 Januari , 2004 Hej Janne. Då mellanaxeln sitter instucken i medbringaren på svänghjulet (liknar flexplattan på en automatväxlad bil) så hjälper det föga att endast ta bort drevet - axeln sitter ju fast i motorn och du kan inte snurra den fritt eller känna eventuella glapp på rätt sätt. Så, min uppfattning är att du behöver ta ur motor och drev för att kunna komma åt att känna om lagren är dåliga (jag skulle passa på att byta lager oavsett om jag kände något glapp eller ej, då kostnaden för lager är liten men jobbet är rätt tidsödande...) Jag har bara gjort detta på 280-drev, och med 700kg diesel motor att baxa... Jag vet tyvärr inte om något special verktyg behövs, det kanske någon annan på forumet vet ??? Vi har nyligen köpt en Smuggler 17 med 65hp utombordare, vi kanske ses i sommar... Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 5 Januari , 2004 Ok, låter som lika bra att lyfta ur motorn då. Planen ser ut som följer. -Byta block eller borra nya kolvar och ringar. -Fixa det berömda lagret -Vassare kam R eller S modell -Steg 2 eller 3 topp -2 stycken dubbla weber 40 DCO -Ev skulle jag vilja ha två knän på limpan med dubbla rör ut så jag får friare utblås. Verkar det vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst stig lindwall Postad 12 Januari , 2004 Tjenare janne har du problem med din B20 Jag har en hel del grejor som du kanske är intresserad av ????? Har själv en fjord tour 18´´ med en B20 aquamatic 130 C solex 40 mm Jag loggar 36 knop men det har varit ett jävla trixande proppelrar, kamaxlar mm hör av dig om grejer jag kan ordna det mesta ... stickan.lindwall@telia.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst stefan Postad 31 Mars , 2004 Hej Det låter som om du skulle behöva en propeller med lägre stigning. Prova dig fram 1-2 tum åt gången. En b20 med dubbla solex ska varav ca 5500-6000 rpm för att ge max effekt. Vid 4500 så når du inte upp till motorns max effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Postad 7 Juli , 2004 En aq 130 får enligt volvo pentas manual varva max 5100varv om båten toppar under 30 knop Lätta planande båtar som går över 30knop får motorn varvas max 5500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser