Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
NiclasV

Ingen olja i styrservot ?

Rekommendera Poster

Fixade med båten idag och noterade att det inte var någon olja i servostyrningen.  Troligtvis var det aldrig olja i den vid leveransen förra året.  jag har aldrig märkt att det varit svårstyrt eller någonting men jag undrar om något kan ha gott sönder när det aldrig var olja i styrservot ?  Det är en VP 3.0 GL med SX drev.

Cheers,

Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att fylla på olja.. Jag hade i min bilverkstad en bil för nåt år sedan, som körts utan olja i servon i över ett år pga läckage i en slang.. Bytte slangen, fyllde på olja och det funkade perfekt.. Pumpen i en servostyrning är så konstruerad att den inte tar direkt skada av att gå tom.. Om den gjort det borde du hört missljud från den. Samma med servocylindern i aktern.. Den följer bara med dina rattrörelser utan att hjälpa till, när det inte finns olja/tryck i den.. Så fyll på och med lite tur får du troligen en lättare och behagligare styrning i år... Det man kan undra är var oljan tagit vägen.. Det är ju ett slutet system och den skall inte försvinna.. Så kolla efter läckage.. Troligast vid någon slanganslutning... Den ena slangen liksom cylindern arbetar under högt tryck så ett läckage borde märkas direkt.. Är det returslangen, som inte har så högt tryck kan det vara svårare att se, men man kan inte missa det ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. De visade sig att du nog hade rätt. Det var lite olja i systemet så att de räckte för styrservot  även fast nivån var alldeles för låg.   jag trodde att den avrit utan för tanken där man fyllde på var helt torr.

Cheers,

Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...