Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Reiting

Sikaflex

Rekommendera Poster

Fråga: Jag gjorde en tätningsfog med sikaflex. För att jämna till fogen använde jag rödsprit ( i höstas ), jag tog antagligen för mycket rödsprit., Sikaflexen är fortfarande kladdig efter vintern. Är det någon som som har ett råd eller måste jag göra om fogningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du använt för mycket sprit låter osannolikt.

Den troliga orsaken till att Sikan inte stelnar är nog att den var för gammal. Sikaflex är färskvara i viss mån, även om den kommer från en oöppnad förpackning. Har själv råkat ut för gamla tuber som inte stelnar.

Dessvärre tror jag nog att du får göra om fogen. Kanske finns det någon annan som har en bättre förklaring.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte råkat ut för detta gällande Sika, men har i jobbet vid några tillfällen träffat på andra fogmassor/tätningsmedel som inte velat stelna.

I dessa fall har vi senare kunnat konstatera att våra firmabilar stått parkerade utomhus i sträng kyla.

Möjligen kan kylan förstöra härdningsprocessen.

Fakt om sika hittar du här

www.sika.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyla låter som en trolig orsak. Spriten kan också förstöra. Det är dock vanligare att sikaflex stelnar i tuben då den är för gammal, även om tuben är oöppnad. Diskmedel och vatten funkar fint till att jämna till fogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...