Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
Besviken

Crescent, kvalitetsbåt ?

Rekommendera Poster

För några år sedan började jag leta en ny båt och fick då rekomendationen, av nästan alla, att starkt fundera på en kvalitetsbåt från svenska Crescent. Siktet ställdes in på en modell som heter Exray och lyckligtvis hittade jag en något begagnad (ca ett-två år). När jag efter två år skulle försöka polera bort alla små repor upptäckte jag att detta var omöjligt och fick då reda på att dessa sprickor heter krackelering. Cremo meddelades och de ansåg att det var väldigt mycket krackelering och detta skulle givetvis rättas till. Båten blev då stående i Varberg en längre tid, när jag senare, efter påstötningar, fick tillbaka båten så visade det sig att långt ifrån allt var åtgärdat. Jag kontaktade då Cremo men de påstod nu att det inte alls var ovanligt med hundratals krackeleringssprickor och de skulle naturligtvis aldrig åtgärda något sådant på en båt som var fem år? Blir man besviken eller? Cremo håller absolut inte vad de lovar både vad gäller reparationer och kvalitet. Jag har gått vidare med fallet och kommer senare skriva om det här.

JAG HAR FELAKTIGT ANGIVIT ATT BÅTEN VAR 5 ÅR DÅ KRACKELERINGARNA UPPTÄCKTES, DEN VAR TRE OCH ETT HALVT ÅR.

post-17897-1394234608,4994_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någonstans sitter den avbildade skadan?

Hoppas allt löser sig för dig./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg hadde en Exray med nøyaktig de samme problemene.  Min båt (kjøpt ny fra forhandler høsten 2003) hadde krakeleringer i innerliner i overgang mellom dørk og side fra front til akter.  Utvendig (skroget) var OK.  Dette oppdaget jeg sommeren 2004.  Etter et halvt år med litt korrespondanse mellom meg og Cremo, leverte Cremo en helt ny Exray til meg vinteren 2005.  Min forhandler hadde samtidig en V23 Dorado med krakeleringer liggende, som også ble erstattet med ny båt fra Cremo.

Problemet er tydeligvis ikke uvanlig, men jeg har god erfaring med Cremo som ryddet opp som forventet.

Forøvrig la jeg merke til at min første Exray var produsert i Polen i 2002, men nr. 2 var produsert i Sverige i 2005.

Exray nr. 2 ble byttet inn i ny båt, Yamarin 5820, så jeg kan ikke si om også nr. 2 har fått de samme problemene med krakeleringer.

Seamaster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt jag har haft min Crescent i tio år nu utan problem, visst nån punka har man väl haft o så men annars funkar hojen utmärkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...