Gäst Sjöfararen Postad 13 Juli , 2003 Hej, har en 5,7 liters mercrusier V8 (Chevrolet 350)-91, och jag tror att den har skurit. Händelse: På vår jungfrufärd körde vi cirka en timmes tid i 8 knops fart, jag kollade ständigt temp på vattentempmätaren och knäna, allt kändes ok så jag provade att få upp båten i plan, någon minut efter det så tvärstannade motorn, det var inget skrammel inget tjut inget missljud, bara tvärstopp. Vid närmare granskning upptäckte jag vit sörja innanför ventilkåpan. Startmotorn drar inte runt motorn längre. Kan den ha skurit, värmenypit eller kan backslaget ha skurit??? Vill någon tipsa mig om hur jag får reda på vad som hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 13 Juli , 2003 låter som du har fått vatten i motorn,förmodligen har kolvarna o ventilerna pajat,det bästa du kan göra e å ta kontakt me en motorbåts firma så vet dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juli , 2003 Fullt med vatten i cylinderloppen ? Försöker cylindrarna pressa vatten mot ventilerna. ??? Skruva ur tändstiften, kommer det vatten ur dom så har du svaret.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan Postad 20 Juli , 2003 enkelt att kolla om motorn skurit, ta en passande hylsa spärrskaft sätt den på muttern till remskivan som sitter på vevaxeln dra medurs kan du inte rubba motorn. Har den skurit, skummet i ventilkopan är vatten blandat med olja, behöver inte vara det värsta, kan mycket väl vara vevhusventilation som är igensatt. kolla det jag sa hör av dig sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser