Thorre 0 Postad 16 Mars , 2006 Hej Har möjlighet att köpa en Ryds 495GT och undrar därför lite om båten. Vet inte årsmodell på varken båt eller motor just nu men misstänker runt -89. Motorn är en Mercury 80 hästar 2-takt. Både motor och båt är i bra skick och är bara lite använd. Nu till frågorna, 1. När var sista tillverkningsdatumet på just 495 GT? 1986? 2. Nån som har erfarenheter om den båten, tex vad är bra och mindra bra?3. Hur bra är en Mercury av den årsmodellen maskinellt och hur står den sig prismässigt? Jag har fått ett pris på 60 000kr för båt (dynor kapell medföljer), motor, och trailer. Är den värd det eller är det för dyrt? Jag har inga erfarenheter av båtar och skulle uppskatta lite hjälp. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 16 Mars , 2006 Stabil båt, dock grymt stötig i sjön och svår att köra mjukt med. /Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 16 Mars , 2006 Priset verkar ok....Se till att provköra ordentligt bara, kan bli dyrt annars. Lämnade in mitt drev för genomgång nu och får punga ut med 4500:- förbyte av lite småsaker.Det kostar att ligga på topp/Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 17 Mars , 2006 Ok men hur är det med motorn då i den årsklassen?Känner mig tveksam just till motorn då den kanske inte håller värdet så bra, hade tänkt att kanske sälja om två år. Vill inte förlora 30000 för att motorn är för gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 17 Mars , 2006 Hur mycket bensin/olja dricker en sådan förestän?är det nära med 40l i timmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 17 Mars , 2006 Känner tyvärr inte till dom gamla Mercury så bra (har kört Johnson hela livet)Som marknaden ser ut i dag så kommer inte båten att tappa mycket i värde om du sköter om den ordentligt. För 5 år sedan kunde du få samma båt för 40-50000.....Du kan ha tur och du kan ha otur man vet alldrig med så gamla motorer. /Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 17 Mars , 2006 Motorn kommer inte att sjunka i värde under två års tid så länge du sköter den och att den nu är fin innan den kommer i dina ägor. Men du ska nog inte förvänta dig att den är värd några 30000:- iallafall, snarare 20-25000:-, max! Hur mycket soppa den drar är nog svårt att förutsäga, ska du bara fisa rundor själv lite lugnt drar den inte speciellt mycket, ska du va 4a i båten och en efter på vattenskidor så lär soppan rinna rakt igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 17 Mars , 2006 ok, ne jag menade att hela båten skulle sjunka 30000kr på två år pågrund av att motorn inte håller värdet uppe. Har snackat med lite kunnigt folk på div marinor. Enligt dom om man skulle sälja båten med motor till dom idag så skulle dom ge runt 25-30tkr. Motorn skulle vara värd runt 15tkr idag. Men det är ju kanske lite lågt räknat ändå då det är firma. Tycker att 60tkr känns lite saftigt med det sagt.Men kollar man på annonser så får man inte mycket för under 50tkr.. Känner mig vilsen.. =) Vad ska en beg 4takt 40hp motor kosta då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 17 Mars , 2006 Om marinorna som du kollat med skulle sälja just denna båten så skulle det inte förvåna mig om dom begärde 55-65000:- för den. listpris och marknadspris skiljer sig ganska markant i dagens båtsverige, detta pga att nypriserna på fritidsbåtar har ökat lavinartat de senaste 10 åren./Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser