Gå till innehåll
fredag 24 oktober 2025
Funkis

Hur vet jag att en stålbåt är fin och frisk?

Rekommendera Poster

Hej alla stålisar! Själv har jag aldrig haft en stålbåt ( ja ok, en buster men det är väl Al, va? ) och trodde väl faktiskt inte jag skulle få en heller... Men jag och min fru ska långfärdssegla vad det lider och då har vi ju kommit fram till att det mest sjövärdiga är stål! ( om du kör in i ett korallrev tex, eller in i en kontainer !) Min fråga - jag kan inte stål, så om jag åker iväg för att se en båt, vad ska jag kolla efter när det gäller skrov och så? Att det är lite ytrost gör väl inget förrän man slår hammaren genom? Har någon lite tips - eller bör jag ta med någon kunnig, eller utomlands, hyra in en surveyer? Frågorna hopar sig i mitt huvud! Annars kan jag nog en del om båtar, men som sagt, inte stål. Hälsningar / Acke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du hittat en båt som är intersant och du har kollat på den själv, tar du ut en besiktings man som kollar den åt dig. Då slipper du onödiga överraskningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Acke!

Jag har lite ytrost i kölsvinet som ska fixas! För att vara säker på plåten så ville jag mäta upp tjockleken. Jag letade ultraljudsmätare lite här och där men det var lurigt att få tag på någon (funderade ett tag på borra-mäta-svetsa)! Efter ett tag så pratade jag med frugan och dagen efter så hade jag en mätare hemma :) (hon hade en på jogget). Jag mätte hela min botten och som minst var det 4 mm och det är 5 mm plåt från början så det var ingen fara! Var bor du? Var ligger båten?

Hälsningar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren - att ta hjälp av ett proffs verkar ju iof vettigt. Men båtarna finns ju på internet, vi bor i Stockholm och den mest intressanta båten ( just nu i min dator ) finns i östra Spanien. Har kollat med mäklaren, åker vi dit och kollar så får jag ändå inte ta hjälp av en surveyor förrän vi skrivit kontrakt, då först går det att ev. lyfta båten eller låta proffs börja mäta... Alltså måste jag själv ha en bra uppfattning om vad skicket är, innan... sedan kontrakt och handpenning, sist surveyor. Men lite ytrost är väl inte farligt? - Vad är skillnaden om det istället är inne i båten? Rostar det i samma takt både inne och ute? Frågorna hopar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Acke !

Vet ej om du redan slagit till och köpt en stålbåt.

men om du ej gjort det så . bör du kolla vilken plåtkvalitet båten är byggd med,  SS 355 kvalitet är den kvalitet som är bland det bättre,

den spricker ej så lätt vid en ev grundkänning,

sen bör du kontrollera bakom garneringen , och se om det är målat ordentligt, epoxitjära är bra.

det finns många båtar som endast har primer på insidan och därmed rost,

jag har sett en del båtar på insidan,och många av dom är ingen vacker syn,

så fråga ägaren om underhållet på båten och hur den är rostskyddsmålad

in och utsida.

Vill du tjocklekmäta båten kan du kontakta Centaur, dom utför mätningar,

Det kanske kostar en slant , med det är det värt,

det är inte billigt att byta plåtar i skrovet,med tanke på att ev inredning måste demonteras för åtkomst och brandfara vid hetarbeten,

om du inte kan göra det själv.

Finns det skrovfasta tankar bör du kolla dessa extra noga med tanke på rosten , knacka i skrovet och lyssna noga på ljudet, man kan höra om plåten är tunnare på vissa ställen.

Du skall alltid kontrollera ev pittings i skrovet, för finns det pittings så har båten antagligen ström i skrovet och då blir det frätskador

Kolla även antal zinktackor,det ger en fingervisning om underhållet på båten, en slarvig båtägare kan snåla på zinken.

Kan man svetsa själv, så är nog en stålbåt ett bra val , men den bör vara väl underhållen och framför allt byggd av folk med kunskap

Hoppas att du inte blev avskräck nu , men en dåligt underhållen stålbåt

kan kosta en massa kulor att reparera

Lycka till med ditt båtköp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...