Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mancruiser

lång rigg

Rekommendera Poster

jag ska bygga om från kort rigg till lång rigg,hur gör jag det lättast?alltså,måste höja akterspegekln.Båten e en vator 14r.

post-10054-1394234576,0856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enklare att byta motor. Jag skulle göra det alla gånger framför att bygga om akterpegeln.

Du måste förstärka förhöjningen rätt så kraftigt eftersom krafterna kommer att verka upp till 25cm ovanför ordinarie infästning. Även stabilitet och tyngdpunkt i båten kan påverkas i och med att motorpaketet hamnar högre upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar själv att bygga om en gammal Vator 14R från kort till lång rigg i vår. Min plan är att helt enkelt ta bort alla gamla Plywoodskivor och annat som sitter på akterspegeln idag. Sedan såga till en 12 mm tjock marinplywoodskiva ca 35 * 85 cm med snedfasade kanter som plastas fast på akterspegelns utsida efter att gelcoaten slipats bort. Ovankanten på plywoodskivan placeras ca 12 cm högre än den nuvarande ovankanten på akterspegeln. Mellan akterspegeln och plywoodskivan kommer jag att lägga en glasfibermatta och epoxy. För att få maximal vidhäftning skruvas plywoodskivan fast med ett antal genomgående bultar. Sedan läggs några glasfibermattor utanpå plywoodskivan som även täcker en bit av övrig akterspegel och tjockleken på akterspegeln byggs upp på insidan genom att varva plywood med fibermattor som även tar drag framifrån. Slutligen bockar jag till en aluminiumplåt som träs över akterspegeln.

Jag gjorde motsvarande förstärkning på en liten Rydsbåt för åtta år sedan och den akterspegeln har fungerat utmärkt. I original sitter motorn så lågt på Vator 14R att jag inte bedömer det som något problem att den kommer lite högre.

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra ide Janne.12.gif\

Några bilder?

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byta motor?har ju nyss bytt,köpte en ny 25 (30) hk tohatsu lång rigg för om jag ska använda den till annan båt så e det bättre med lång rigg,större användningsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig ha funnit en enkel o bra lösning. Enkel att tillverka (400 kr!), snabb att fästa fast och framför allt funkar jättebra, absolut inga problem med något tekniskt, båten beter sig fint i alla lägen...skulle jag behöva byta till en kortriggad motor, ja då är det bara skruva bort plattan (genomgående bultar). Det är en tryckimpreg bräda och någon varnade mig att det inte går, att den skulle ruttna bort på några år...inget problem under förra sommaren kunde jag inte ens notera ett vattenstänk uppe på den nivån så varför skulle den då börja ruttna. Så krångla inte till det. Gör det enkelt o smidigt o spar tid! Lycka till. 

post-5408-1394234587,755_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja....precis så hade jag tänkt mej,jag har en durkplåt liggande.Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...