Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

jawo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jawo

  • Placering
    Fänrik
  1. jawo

    Låsklass 3

    Om man har en båt med fördäck har jag tips om ett smidigt sätt att placera låsbygel och kätting. Skaffa ett klass 3 lås, en klass 3 bygel, 2 meter lång klass 3 kätting med stor ring i ena änden samt en däcksgenomföring i nylon i storlek så att kättingen löper igenom. Borra ett hål i ena sidan av fördäcket rätt långt förut och sätt dit däcksgenomföringen. Trä igenom kättingen med den stora ringen uppåt så att kättingen hänger i genomföringen. Sätt låsbygeln i stäven med bygeln inåt och trä igenom bygeln i kättingens sista länk innan bygeln skruvas skruvas fast. Slutligen kan låset sättas i den stora ringen uppe på fördäcket. Nu finns kättingen på plats väl fäst i båten, snabb och enkel att använda för att låsa fast båten i lämplig bryggdel och inte ivägen när båten används. Janne PS. Tipset passar bäst för styrpulpetbåtar och sportbåtar som används ofta (tex passbåtar) och där utrymmet under fördäcket inte används till något annat.
  2. Det bästa är annars att montera ett speciellt bränslefilter i motorbrunnen eller liknande som även separerar vattnet från bränslet. Det är en god investering om man vill minska risken för oönskade motorstörningar. - Janne -
  3. Hej, Kärt diskussionsämne. Se bla följande tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39207 - Janne -
  4. Hej, Bara för att bredda Vator-diskussionen lite. Jag har en gammal Vator 14 styrpulpet som jag tänkte göra i ordning till våren. Bland annat förstärka och bygga om akterspegeln så att min överblivna långriggade Suzuki 50 4-takt skulle kunna passa. Någon som har erfarenhet av Vator 14 med 50 hk? - Janne -
  5. Jag planerar själv att bygga om en gammal Vator 14R från kort till lång rigg i vår. Min plan är att helt enkelt ta bort alla gamla Plywoodskivor och annat som sitter på akterspegeln idag. Sedan såga till en 12 mm tjock marinplywoodskiva ca 35 * 85 cm med snedfasade kanter som plastas fast på akterspegelns utsida efter att gelcoaten slipats bort. Ovankanten på plywoodskivan placeras ca 12 cm högre än den nuvarande ovankanten på akterspegeln. Mellan akterspegeln och plywoodskivan kommer jag att lägga en glasfibermatta och epoxy. För att få maximal vidhäftning skruvas plywoodskivan fast med ett antal genomgående bultar. Sedan läggs några glasfibermattor utanpå plywoodskivan som även täcker en bit av övrig akterspegel och tjockleken på akterspegeln byggs upp på insidan genom att varva plywood med fibermattor som även tar drag framifrån. Slutligen bockar jag till en aluminiumplåt som träs över akterspegeln. Jag gjorde motsvarande förstärkning på en liten Rydsbåt för åtta år sedan och den akterspegeln har fungerat utmärkt. I original sitter motorn så lågt på Vator 14R att jag inte bedömer det som något problem att den kommer lite högre. Janne
  6. Den går sannolikt trögt utan att komma upp i planing.
  7. Hej, Har haft en Crescent 525 sedan 1973. Bra och trevlig båt, men den mår väl av lite större motor än de 25 den är typad för. Initialt hade vi en klassisk Mercury 20. 1978 bytte vi den mot en tvåcylindrig Johnson 35 och båten blev betydligt trevligare. Tyvärr gick motorn aldrig riktigt rent och bra. 1995 bytte vi till en Mercury 30 (645 cc) och den motorn är bäst hittills och ger även bättre fart än vad Johnson 35an gjorde. Men framförallt orkar den mer belastning med fler i båten. Jag tror inte att det skulle vara fel med ännu lite större motor.
  8. Hej, Crescent 525 och Monark 520 är i princip samma båt med identiska mått. Enda skillnaden är som sagt att motorn i 525 är inbyggd. Pelle Petterson är skyldig till båda...
  9. Hej, Jag har själv en Crescent 525 inköpt ny av min far 1973. Konstruktören heter Pelle Petterson. Janne
  10. Hej Bollem, Hur har du för avsikt att använda HT-båten? Dagturer, enstaka övernattningar eller semesterresor? Vad har du för behov av fart? Har du för avsikt att ge dig ut på öppna vatten? Lite äldre hardtop-båtar ger mycket båt för pengarna och kan användas på många olika sätt. De är dock inte särskilt lämpade som passbåtar för korta sträckor då de oftast är krångliga att ta sig i och ur; smala skarndäck eller trånga luckor. Själv har jag flera olika båtar, bland annat två hardtop-båtar. Dels en Crescent 525 med 30 hk som ligger på västkusten. Den är stadig och trevlig men går inte särskilt fort om man är några stycken. Dels en Finnsport 540 med 85 hk i Stockholms skärgård. Den är också stadig och trevlig. Går förvånansvärt mjukt i sjön även om man drar på. Perfekt för helgturer med enstaka övernattningar om man som vi inte är fler än två personer. Skulle nog bli jobbig för längre semestrar om man är fyra personer. Janne
  11. Hej, Kentys Sjösport på Ingarö är fena på att renovera gamla utombordare. De är specialister på gamla Mercury, men jobbar även med andra märken. De har ingen hemsida men tel är 08-57028700. Lycka till! Janne
  12. I slutet av 1960-talet såldes Baggenbåtarna av KF. Bland annat visades de på OBS-varuhuset i Rotebro där de såldes tillsammans med Evinrude-motorer. Janne
  13. LeTonkinois är helt enkelt en fin fernissa. Janne
  14. Som Peter_K skriver är 2-komponent och LeTonkinois två ytterligheter på hårdhetsskalan. Jag och min hustru har använt mycket LeTonkinois för utvändig behandling av reling och liknande. Det funkar bra, men viktigt är att varje år göra en lätt slipning och lägga på ett eller två lager för att klara solljusets nedbrytning. På en invändig bordsskiva eller arbetsbänk skulle jag aldrig använda LeTonkinois. Min rekomendation är att antingen olja in träytan eller att behandla med två lager epoxy och därefter två lager polyretan lack. Det senare ger en hård i princip underhållsfri yta med suverän motståndskraft mot det mesta. Janne
  15. Hej, Du är inte ensam om dina problem med automatchoke... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39294
×
×
  • Skapa nytt...