Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Musashi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Musashi

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för bra svar! Bossee: Har du något test på Suzukin är jag mycket tacksam om du kan skicka - peter.wass@punktb.com. För övrrigt så blev det Suzukin som har insprut. Ska montera en fast tank fram för att jämna ut vikten något.
  2. Letade runt lite utan framgång. Någon som vet om det finns några bensinmackar i innerskärgården som säljer aklylatbensin på pump?
  3. Har fått möjlighet att välja motor till min lilla båt. (4.20, 220 kg, skarp V-form) Valet står mellan 40 hk -00 Mercury 2-takt, 3 cyl, 95 kg? 50 hk -00 Suzuki 4-takt, 110 kg Prisskillnaden är 12 000 kronor mer för 4-taktare. Vad ska jag välja? Hur mycket kan det skilja i bränsleförbrukning? Vad kan skilja i toppfart? Acceleration? Tacksam för svar!
  4. Tack för svaren och tipsen. Dennis - Det är en 2-takts Mercury 40 hp. Det verkar vara 3 cylindrar med samma volym som 50 hk detta år.... huj vad tung den var
  5. Hmn.. där fanns dässverre ingen info om Mercury från 2000. Tack ändå! Någon mer som har förslag på bra info.sida om Mercury 2-takt 2000-2001
  6. Jag söker information om Mercury 40 hk från 2000-2001. Bland annat uppgift om bränslesystem - insprutning? bränsleförbrukning, vikt, m.m Undrar också vad som skiljer 40 hk från 50 hk varianten samt om möjligheten att ta bort eventuell styrpning. Någon som har info att ge eller tips om bra info-site? Tacksam för svar.
  7. Är det någon skillnade på soppaförbrukning och ljudvolym på en * Mercury 50 (3-cylindrig) från 1990 och en * Mercury 50 (3-cylindrin) från 2001? Eller är det i princip samma maskin förutom att den senare har separat oljesmörjning? Tacksam för snabba svar.
  8. Byta båt är inte särskilt aktuellt då jag är grymt nöjd med hur mjukt Weedon går i sjön. (Jag sålde Fjordlingen som jag faktiskt inte var särskilt nöjd med). Det jag främst är ut efter är lägre ljudnivå och så gillar jag gångkulturen betydligt bättre på en 4-taktare. Men om det inte går att få upp båten i planingsfart med en 30 hk 4-takt så är det givetvis inte intressant.... Evinrude E-tec är hopplösa att hitta begagnade Någon som har en liten V-formad båt med ca 30 hk 4-takt?
  9. Köpte en liten Weedo med hamnkapell som skyddar båten mot vatten lika bra som hushållspapper = stort behov av nytt kapell Jag ska passa på att få ett riktigt sittkapell med bågar och fönster när jag beställer nytt. Alltså jag tar tacksam mot tips på bra kapellmakare som syr upp till rimligt pris. mvh Peter peter.wass@punktb.com
  10. Vet inte riktigt vilken motorstyrka som rekommenderas men jag tror det är max 90 hk som står på typningen. Weedon har iof kommit 2:a i roslagsloppet med 125 hk där bak, dock inombordare. Jaså väger en 4-takts motor på 25-30 hk mer än min 2-takt Mercury. Vad kan viktskillnaden vara? Intressant att din 20 hk Crescent gav båten 20 knop.
  11. Har en liten Weedo som jag åker runt med familjen i. Funderar på att byta Mercuryn från -90 på 50 hk till en liten fyrtaktare för att få ner ljudvolym och bränsleförbrukning. Med Mercuryn är toppfarten ca 25 knop och båten planar helt vid ca 15 knop. Det jag undrar är om min V-formade lillal Weedo GT orkar upp i planingsfart med en liten 4-taktare på ca 30 hk? Weedon är 4.20 lång och väger ca 220 kg utan bensin och last. Familjen väger tillsammans 150 kg (2 vuxna och ett barn) Erfarenheter? Kan det funka? Tacksam för svar!
  12. Tur i oturen! o.t. snygg båt förresten...
  13. Nu äntligen några bilder i min bod....båten ska snart i sjön.
  14. Är det ett omfattande jobb att bygga om en Mercruiser 3.0 140 hp från tidigt 80-tal från vanlig saltvattenkylning till slutet sötvatten system? Är det något man kan göra själv om man är normalhändig eller är det en operation för experter? Någon som vet vad det kan röra sig om för pengar? Tacksam för svar!
×
×
  • Skapa nytt...