Torslanda 0 Postad 5 Mars , 2006 Hej där ute!! Är det bara jag som har funderat på detta! Vad talar emot att lyfta min Bavaria 40 2001 med kort järnköl, i kölbultarna. Är det någon som vet hur bultarna är ingjutna i kölen? Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 5 Mars , 2006 Hej!! Vet inget om Bavaria, men en god vän till mig har en Cayenne, 12,5 m lång, kortkölad, som vi lyfter i kölbultarna. Fästet i kölen lär nog hålla, det handlar väl mer om hur den balanserar. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torslanda 0 Postad 6 Mars , 2006 Tackar för svaret. Hur lyfter han då?? med vanliga lyftöglor som han skruvar på kölbulten eller??? Jag menar att balanseringen är nog inget problem, hon bör tippa lite bakåt, så jag tänkte använda blocket till akterstagssträckaren för denna balansakt. Jag är mest undrande om kölbultarna bara är ingjutna som raka långa bultar, eller ändan på bultarna i kölen är på något sätt tjockare så att inte kölbultarna kan dras rakt upp Mvh Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 6 Mars , 2006 Bultarna kan mycket väl vara gängade ner i kölen, skulle nog inte lyfta i dessa utan bekräftelse från tillverkaren att det är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 6 Mars , 2006 Hur lyfter han då?? med vanliga lyftöglor som han skruvar på kölbulten eller??? Vi lyfter i fyra kölbultar genomn att byta ut de befintliga muttrarna mot ett par extra höga, skruva i gängad stång i dem, sätta två stycken stadiga balkar tvärs över båten o fästa dem i stången, se bild. Sedan lägger vi ett rätt långt lyftsling under balkarna o drar upp det (dubbelt för att misnka hopdragningen av balkarna) till kroken. i kroken fästar vi tre st kraftiga lastspännare, ett som går runt förstäven och två som går akterut, ett på varje sida. Med hjälp av spännbanden kan vi sedan balansera båten precis som vi vill. Kanske är det extra mycket diesel kvar i bränsletanken ett år, eller exta mycket skräp i förpiken. Vad gäller bultarnas infästning i kölen har jag egentligen ingen åsikt mer än det borde väl vara en av de stadigaste infästningarna i hela båten, vem f-n vill tappa kölen. Och, som sagt, jag vet att det funkar på Cayenne, Bavarian vet jag inget om. MVH, G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 6 Mars , 2006 Förresten, om Bavarian har stålköl, då borde det väl inte vara något problem att lyfta i bultarna?? MVH, G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torslanda 0 Postad 6 Mars , 2006 Problemet är att jag vet inte om bultarna är gängade ner i kölen eller gjutna direkt i kölen. Är dom gängade så är det absolut inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser