Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Gäst Markus

Brända brytarspetsar

Rekommendera Poster

Gäst Markus

Kan brytarspetsarna brännas sönder om avståndet blir för litet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mss

Brytarspetsarna bränns sönder om kondensatorn är dålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

jo men kondensatorn är nybytt och ska fungera, därför undrar jag om det finns något annat som kan leda till att brytarspetsarna bränns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tommy

Om ditt problem med brända brytare består i ett för litet avstånd, är avståndet så litet att det gränsar till noll. I så fall sprakar & fräser det näst intill sporadiskt och konstant om både brytare och tändstift tills brytarna slaggar ihop! Jag utgår ifrån att du får igång motorn och i så fall är brytaravståndet definitivt inte ditt egentliga problem! Vad kan det vara då, då? Jo, jag anser inte att du kan vara säker på att den nya kondensatorn är bra! Kondingar kan ha mycket stora avvikelser från sitt nominella värde, så det kan vara lönande att byta ytterligare en gång. (...har själv erfarenhet av detta från p-bilar!) Med lite erfarenhet kan man avgöra kondingens funktion genom att titta på gnistan. Är den blå-vit & låter vasst (=kall), så är nog kondingen OK. Är den däremot gul-röd & låter mera dovt (=varm), så ska du byta konding. Verkar gnistan trots allt OK, bör du mäta brytarströmmen. (= tändspolens primärström). Den bör vara 3 - 6 ampére (beroende på typ)! Mäter du t.ex. dubbla strömmen, så byt omg. tändspolen! Lycka till /Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

tack så mkt, ska prova byta kondensatorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BJ

Hej har du rätt tändspole?En tändspole avsedd för förkopplingsmotstånd som andvänds utan bränner brytarna direkt BJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

håller med BJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

sry bj. jag ny tändspole men dock samma som orginal så det kan inte vara problemet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...