Byggarn 0 Postad 5 Februari , 2006 halloj! nu är det så att jag inte kan så himla mycket om båtar pga att jag bara haft båt i 2 år. jag har köpt en ny utombords motor, merc 65 hk och nu hade jag tänkt kolla upp om min akterspegel är OK. hur kollar jag på bästa sett hur träet ser ut? Finns det företag som kan kolla upp ifall aktern är stabil? det är en ockelbo t14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 724 Postad 5 Februari , 2006 Hej Jag hittar två medlemmar här på MG som har en Ockelbo T14 (gå in under Medlemmars Båtar till vänster och sök). Den ene testade tydligen med en 60 hk motor på och jag tolkar det som om färden var vådlig.... http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=ockelbo t14&battyp=0&langd=0-0&lan=0 Vad jag förstår så är båten i plast så det trä som finns på akterspegeln har ingen betydelse för hållfastheten. Tror heller inte båten är gjord och typad för så stor motor. Kanske finns det en blå skylt som säger något om maximal motorstyrka på båten? Annars kan man låta någon båtfirma plasta upp akterspegeln till tillräcklig hållfasthet, alternativt göra själv. Svårt dock att själv avgöra vad som krävs. Totalt sett bör du dock vara försiktig med så stark motor på en så pass liten båt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggarn 0 Postad 5 Februari , 2006 han som jag köpte motorn av hade haft den på en T14 innan. men jag glömde fråga ifall han hade förstärkt akterspegeln. jag har sökt lite på google om vad tillverkaren (ockelbo) rekomenderar för typ av hk, men jag har inte hittat nått resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 768 Postad 5 Februari , 2006 Har akterspegeln förstärkning av plyfa inplastad i akterspegeln så har det an avgörande betydelse för hållfastheten. Plyfa i akterspegeln är väldigt vanligt på nästan alla motorbåtar. Man kan kolla igenom bulthålen för utombordaren om det är murket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 724 Postad 5 Februari , 2006 Om du säger det så. Har dock visst fog för att tro att det inte fyller någon funktion för hållfastheten utan snarare är ett sätt att bygga upp formen. Vidare brukar dessa vara mycket murkna på lite äldre båtar så den ev tidigare påverkan på hållfastheten får nog anses vara borta. Tror jag alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggarn 0 Postad 5 Februari , 2006 hur kan jag på bästa sett se hur plyfan i akterspegeln är murken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 768 Postad 6 Februari , 2006 Om du ändå har motorn borta så går det att kolla i dom undre fästhålen. Känn med en spetsig mejsel om den sjunker in i trät inuti hålen eller om det är hårt. Går också att borra ett par hål innifro och känna på trät, borra ganska långt ner.sedan får man spackla igen hålen efter kollen om det var ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stabb1 0 Postad 28 Mars , 2006 Hej! Rekommenderad motorstyrka på en T14 är 20-30hk. Vill du veta mer, gå in på www.ockelboklubben.com där kan söka mer uppgifter om din båt. Du kan läsa mer om min T14 med 65hk här på Maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 28 Mars , 2006 65 hk funkar nog om akterspegeln (och föraren) är frisk. Ett alternativt sätt att renovera en akterspegel kan vara Seacast http://transomrepair.com Om detta går att köpa i Sverige vet jag dock inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsson 0 Postad 16 Maj , 2006 Kapar en halvgammal tråd men är själv ute efter att göra en akterspegel, men dock inte mer förstärkning än normalt. Jag har hört att det är plyfa (vad är plyfa?) som gäller och att det rent av går att köpa in på Bauhaus! Måste man sedan behandla plyfan eller är den färdig att monteras efter att jag sågat till den? Mvh Petsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 16 Maj , 2006 Hej !! Jag märkte att min akterspegel va dålig när det rann vatten ur borrhåll för ekolodsgivaren. Hade inte plyfa i akterspegeln utan korta 120*45 plank. Nu är den omgjord och har plyfa (plywood). Jag såg genom gamla dräneringshål att den va dålig. Och att yttre plast lagren kändes mjuka. Plasten separerar från plyfan (virket) när den blir blöt och senare fryser. När jag gjorde om akterspegeln köpte jag kokfastplyfa på brädgården,slipade den lätt och drog ett tunt plast lager runt hela skivan. Har lite bilder i sjöboden. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsson 0 Postad 17 Maj , 2006 Jag ska bara sätta dit trä på varsin sida om befintlig akterspegel (osäker på hur många delar plats/trä den är i). Trät som satt innan var rejält murket eftersom båten en gång i tiden låg på under vatten. Har tagit bort gamma plyfa och skall nu sätta dit två nya skivor - antar att det är en liten förstärkning men även att motorn inte sitter direkt på plasten. Ska jag köpa marinplyfa, formplyfa för inte räcker det väl med vanlig? Måste den behandlas eller är ex. marinplyfan tillräkligt behandlad för att klara lite vatten några säsonger? // Petsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsson 0 Postad 18 Maj , 2006 Vad är det bästa för att täta kanterna på plyfan?! Plats, lack, epoxy etc.? Vad bör jag köpa och kladda på kortsidorna? // Petsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser