Gå till innehåll
fredag 10 oktober 2025
Gäst Markus Olsson

Motorproblem, Bayliner 1952 Capri Cuddy

Rekommendera Poster

Gäst Markus Olsson

Jag har en Bayliner 1952 med en rak 4:a, 130hk Ford OMC motor. Nu är det 3:e sommaren som jag har problem med motorn. Jag har bytt så gott som hela tändsystemet, lämmnat in förgasaren för genomgång och justering, kollat kompen. bytta bränslefilter, har även provat att köra med trycktank. Problemet är att motorn går dåligt/ojämnt på tomgång, när man gasar dör motorn som om den fick för lite bensin och ger även små explotioner från förgasaren. Är det någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad som kan vara fel? MVH Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Jag skulle nog gissa på justering av tändning, ventiler och förgasare, antagligen har du väl redan sett till så att bränslematningen fram till förgasaren fungerar. Du har väl inte vatten i bränslet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus Olsson

Ventilerna på förgasaren är inställda, har även provat justera dom, utan resultat. Bränslematningen fungerar.. det kommer bensin men jag undrar om den kanske matar ut för lite när man gasar? Har använt trycktank utan resultat så vatten är inget problem. Den svarar inte på startgas. Båten har varit inlämnad på en elfirma men jag vet inte om de har justerat tändningen, hur gör man det isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Jag antar att motorn har en vanlig fördelare. i så fall finns det en bult invid blocket man lossa på för att sedan kunna vrida lite på fördelaren. ha motorn igån när du gör dett så kommer du höra hur gången blir jämn. glöm ej att dra åt bulten efter dig. om inte fördelaren är justerbar, utan sitter direkt på kamaxeln så kan den inte bli feljusterad. motorer som har detta system är oftast moderna prylar. då är det nog läge att kolla på tändmoduler o liknande. Hursomhälst jag tror på en justering av fördelaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus Olsson

Hade sen tidigare både bytt brytarspetsar och sen även lämnat in dessa på en elfirma. De hade jag alltså uteslutit men de var så klart trasiga ;) Eller det var kondesatorn som var trasig och bildade en beläggning på kontaktytorna på brytarspetsarna, klantigt av mej och av elfirman men nu funkar båten iaf!! :D Tack för svaren! MVH Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst halvor

hei.. har det samme problemet på min byliner og det er mest sannsynlig avgasmanifoilene dine. hvis du har motoren på tomgang så trekker vannet inn i sylinderen din men ved turtall gjør trykket at eksosen presser vannet ut og derfor fungerer den normalt ved turtall..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Samma här, rosthål i avgaslimpan ger exakt det problem du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar

Det sitter microbrytare (två stycken) på styrbordsidan på motorn. Kolla dessa, de dödar ett par cylindrar mellan drevlägena fram o back. För att växlingarna skall gå lättare. Garanterat att det är dessa som spökar. Jag hade detta problem och beställde nya från Lidingö Marin. MVH Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar

Hej, Du har förmodligen inte kollat två stycken mickro-brytare (små liknande svarta sockerbitar), de dödar ngn eller ett par cylindrar när Du växlar mellan drevlägena fram back,för att de lättare skall gå in, (sitter där reglagen och vajrarna är på motorn). Jag vet att Lidingö Marin, säljer sådana. Hälsningar Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Läste att du haft problem vid tomgång med din Bayliner för att avgaslimpan läckte... Kan du skriva lite om det .. min båt går normalt i en halvtimme men sen går den inte på tomgång stoppar under 1100 varv kan det vara detta fel ???? Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...