Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Chiefen

Trailerramper vid Roxen och Kinda kanal

Rekommendera Poster

Jag har problem med att hitta allmänna trailerramper vid Roxen och Kinda kanal-sjöarna.

 

Jag vill gärna kunna sjösätta båten snabbt för en oplanerad fisketur.

Runt Roxen har jag inte hittat någon allmän ramp alls.

 

Kan man få lite hjälp.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har varit i kontakt med länsstyrelsen angående trailerramper i Östergötland. Där fanns ingen information men fiskevårdsansvarige Per-Erik Larsson kunde tänka sig att efterfråga trailerramper vid nästa inventering av fiskevårdsområdena i Östergötland.

När vi övernattade i gästhamnen vid Hovetorps slussar/båtklubb under vår tur på Kinda Kanal i somras kunde vi konstatera att det där fanns en ramp som kunde användas mot en mindre avgift. Via Kinda Kanal når man från denna ramp Stora och Lilla Rängen utan att slussa.

I Motala Ströms inflöde i Roxen vid Kungsbro finns en ramp i anslutning till fiskarens anläggning. Jag ska kolla upp i vilken omfattning rampen kan nyttjas av envar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore fint om kartan över fiskevårdsområden kunde kompletteras med information om var ramper finns.

 

Jag har nyttjat rampen i Hovetorp vid något tillfälle. Om man ska åka i Stora eller Lilla Rängen så finns det även en ramp i Svartmåla men då måste man känna någon som är med i den samfälligheten.

 

Vid Roxen finns en i sättuna och den vid Linköpings motorbåtsklubb.

 

Samtliga dessa är låsta och därmed näst intill omöjliga att använda om man vill ut och fiska en tidig morgon.

 

En ramp i Kungsbro låter mycket intressant.

 

Tack

Magnus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rampen i svartmåla vid badet går ju att använda närsom vad jag vet. Har alltid använt den när vi lagt ner vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena, jag har en ramp på gårn, dock privat men slå en signal innan så fixar det sig säkert

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar nog till baka det där med att man kan använda den när som helst. När vi skulle ta upp båten i år var det ny cementerat och så var en stålpinne fastlåst mitt på rampen. Lite spännande när man i princip bara har soppan i slangen kvar :P

 

Senast ändrad av sunset | 22 februari 2007 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rampen i Kungsbro är låst. Det är Ljungsbro sportfiske förening som har hand om den och ev fiskaren...

 

Senast ändrad av matte_lkpg | 06 maj 2007 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...