Gå till innehåll
onsdag 14 januari 2026
hustran

Måste man byta oljan i backslaget.

Rekommendera Poster

Undrar om man bör byta oljan i backslaget,varje år.Den ser fin ut men jag slarvade i våras.Problemet är ju att man bör vara skapt som en chimpans ha minst ett par extra armpar,för att meka i en båtmotor.Jag har åtminstone inte ett par extra armar...smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sören

Min auktoriserade VP mekaniker svarade mig på exakt den frågan: Hur ofta byter du växellådsolja på bilen?

Han sa att man ska kolla den varje år och byta vid behov (den ska se ut som ny) eller var 5:e år.

Jag litar på honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger:

Hur ofta kör du med bilen i saltvatten i ständig uppförsbacke?

Vad kostar oljan?

Vad kostar ett nytt backslag, förutom en förstörd säsong?

Det finns inga måsten vad gäller motorservice, men jag håller mig på den säkra sidan och överservar hellre än tvärt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sören
Jo, men nu pratade vi ju inte om motorservice utan om backslaget. Vad saltvatten har med saken att göra har jag också lite svårt att förstå. Om du har problem med kylvatten eller sjövatten i backslaget så bör du nog göra en mer övergripande service än att byta olja. Och som jag sa. Kontrollera att oljan ser ut som ny. Gör den det finns det ingen anledning att byta varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i år har jag bytt backslagsolja säkert tre eller fyra gånger :-D

han som hade båten innan mig han hade gjort en liten balja under motorn och svänghjulet för att samla upp spill olja men problemet är bara det att det kommer in vatten i den baljan och så kommer det in i svänghjulet och sen ut i alla möjliga delar.. så jag har haft ett helvete med det.. startmotorn har rostat fast ett par gånger osv.. men det är löst nu när jag borra hål i baljan :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... det där med saltvatten kan jag hålla med om att det knappast har någon betydelse, men i övrigt...?

Ett backslag i en båtmotor utsätts faktiskt för en hel del påfrestningar. Inte sällan arbetar den i en miljö där temperaturen är ganska hög. Det är viktigt att alla de små delarna i backslaget får ordentligt med smörjning. Jag vet inte hur man med blotta ögat ser på en olja att den tappat en del av sina smörjande egenskaper, men jag vill inte hålla på att fundera över det när jag är på sjön. Jag vill ju gärna tro att det finns något klokt skäl bakom backslagstillverkarens rekommendationer om oljebyten - jag tycker man skall följa dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nae, något kylvatten kommer inte in i backslaget, men däremot är det ganska fuktigt i båten på vår och höst. Jag inbillar mig att saltet i luftesn som gör att allt rostar i båten kommer från vattnet som båten ligger i. Fukt har ju en otrolig förmåga att leta sig in överallt, så det påverkar säkert även backslaget, som jag gärna vill ha välsmort!

Men alla är ju saliga på sin tro. Jag skulle aldrig drömma om att säga hur du skall serva din motor. Vet inte vad du har för motor, men kolla här...

http://www.drevia.se/service3142.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmmm.....det är tydligen dags att kavla upp ärmarna och byta oljan.Har inte tagit upp båten än,men snart måste jag väl.Det har läckt en aning i sommar,pyttelite,men ändå kanske bäst att kolla nivån innan man ger sig ut.Tack!Allihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla noga vad du ska ha för typ av olja i backslaget. Vissa backslag, fra äldre, skall ha vanlig motorolja medan andra kräver ATF-olja. Det är oftast ännu viktigare för backslag än för motorer att man inte överfyller med olja. Oljan i backslaget skall aldrig nå över max-markeringen på stickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just varit nere och kollat.Den ser rätt fin ut och nivån är bra.Skall ha ATF olja typ A.står det i manualen.Är mycket noga med oljor o sånt.Men konstigt nog står det inget om hur ofta byta.åtminstone inte i backslaget.Motorn är 17 år och still going strong.trevlig typ.Yanmar.Tack,igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...