Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Johan

Propeller 15x17 alt 15x19?

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Hej alla!

Jag tycker att jag har lite väl högt motorvarv och inte tillräckligt med bett i vattnet med min nuvarande bestyckning AQ151/280, 15x17 på en Coronet 17 (samma skrov som Draco 1700). Räcker det att gå upp ett steg till 15x19 för att få märkbar effekt eller måste man upp ytterligare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

 

Jag har en Draco 1700ST med AQ151C/290 och 15x17 propeller och är också lite missnöjd. Tycker den går lite långsamt, toppar 31,7 knop enl. GPS:en vid ca 5200rpm. Funderar också på att testa en annan propeller, hoppas någon har några erfarenheter att dela med sig av.

 

Mvh: Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag skall försöka ge er en liten vägledning med min ringa propellerkunskap. Man pratar om att ett steg större stigning på propellern (t.ex. 17-19 eller 19-21) skall sänka motorvarvtalet med 400 rpm och vice versa om man går ner i propellerstigning. Dvs att om du t.ex. idag har ett motorvarvtal på 5400 rpm och din motor enlig manualen ska ha ett maxvarvtal på 5000 rpm så torde det va lämpligt att gå från 17-19.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!
Enligt en rek.tabell i en gammal katalog från Michigan Wheel Corp. så rekomenderas en 14 x 19 propeller för båtar upp till 17 fot med 110-145 hk och VP-drev med 2,15:1 utväxling. AQ151 ligger väl i överkant av det effektregistret så det kanske går även med 14 x 21. En propeller med mindre diameter är mer gynnsam för hög toppfart men ger sämre dragkraft när man t.ex. ska över planingströskeln med lite last i båten men det borde inte ha så stor betydelse i en liten och lätt båt.

Mvh
Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...