Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Kent Ohlsson

Adec Mellanbleka. Tillverkningsår och modellbeteckningar?

Rekommendera Poster

Gäst Kent Ohlsson

Hej! Jag är ägare till en mycket trevlig liten snipa vid namn Adec 530 (Mellanbleka). Har bland de relativt sällsynta annonser med dessa båtar sett att det finns mellanblekor med beteckningen 530, 540 och 550. Jag undrar nu om det finns någon som kan svara på om det enbart är längden på båten som skiljer dessa åt, eller om det även finns andra skillnader? Undrar även om någon känner till hur jag ser vilket år min båt är tillverkad? Det finns en liten skylt i båten med ett tillverkningsnummer på, men jag vet tyvärr inte hur jag utläser tillverkningsåret av detta. Mvh Kent Ohlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BM (Adec) 630 ägare

En liten djungel det här. Tror det är så här: Adec ändrade namn till BM (Blekinge Marin) början 80-tal och med det beteckningen 530 till den lite större 550. Adec 530 finns både med enkel rutor och den snyggare typen med dubbelrutor på ruffen. På Blocket, BåtNet, Aftonbladet (båtar till salu) och Båtbörsen dyker denna trevliga båt upp i bland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min 540 är från 77. Tror att årtalet är en del av serienummret(om jag inte missminner mig). Det är min förstabåt och något av ett impulsköp. Jag blev så betuttad i båten att jag var tvungen att kontakta konstruktören. Han berättade att den tillverkats i flera olika utföranden och att företaget hade ett namnbyte efter en konkurs. Det har tillverkats både cabinbåtar och öppna båtar med ganska många olika utföran. Nu tog tiden slut... Hej då    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...