Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
SteinarP

Vatten i bälg

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser V6 med AlphaOne drev.
Jag konserverade motorn i helgen och upptäckte till min förvåning när allt var klart och skulle demontera drevet att det rann ut vitt vatten (oljeblandat) från bälgen.
Frågan jag ställer mig:
-Kan det kommit från motorn fast det såg ut som det legat i bälgen?
-Varför vitt vatten, borde varit glykolblandat!?

Någon fler som stött på detta?
Och slutligen, vad gjorde jag i så fall fel?
Hmmm, en sista fråga, behöver jag köra glykolblandningen genom motorn igen?

Motoroljan var svart och fin. Drevets olja var grönsvart. Ingen vattenblandning här.

/Steinar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Uttern med Mercruiser V6 med Alpha One drev. I våras skar stödlagret totalt och drivaxeln med knutar såg ut som de legat på havets botten. Orsaken var att det läckt in vatten troligtvis genom deffekt bälg.

Det vita kan bero på fett från stödlager. Glykol ska inte finnas där. Är bälgen gammal så kan det bero på missad service. Firman som fixade min sa att de brukar byta var 4:e år.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det finns två bälgar, en stor runt drivknuten och en runt en kabel... (vad nu den är till?)

Nåväl, vi pratar om drivknutsbälgen i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, trodde vattnet kom från motorn, eller nåt.

Tänkte faktisk byta båda bälgar till våren så jag hoppas problemet är trasig bälg!

Skall kolla drivknutarna också, minsta glapp så åker dem. Annars fyller jag på med fett.

Man blir glad när man upptäcker fettnipplar lite här och där, och inte som bildelar som är slit och släng.

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla stödlagret, om det är skadat, byt. Sitter en smörjnippel på utsidan som ska ge smörja via en kanal så det är viktigt at lagret sitter på rätt sätt. (och givetvis att du vid varje service smörjer där)

Kabeln är givetvis vire till växel. Den lilla koniska bälgen är superviktig att den är tät, annars vattenfylls båten.

Finns tre bälgar

Avgasbälg, drivaxelbälg och växelvire-bälg.

Kika på denna sida:

http://www.drev.se/

Längre ned så hittar du en bild på de tre bälgaran. Lurigt att byta utan rätt verktyg.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...