Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Latoja

Hur mäta att gamla instrument är ok?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en fråga som jag inte kommer vidare med själv och prövar om ni andra vet...

 

Jag skulle vilja kolla att mina instrumet från slutet av 60-talet är ok (vill helst inte byta - gillar originallooken). Det är temperaturmätare, en amperemätare, en oljetrycksmätare och en varvräknare. Jag gissar att det finns något sätt att mätas deras funktion men vet inte hur det skulle gå till. Någon på forumet som har idéer?

 

13.gifTomas13.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en första hjälp på traven!

 

Instrumenten sitter på en Chris Craft från 1968. Intrumenten är väl Stewart Warner och maskinen är en Crusader 327 från samma år. 

 

Tomas

 

post-12780-1394234485,4203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite 'off topic'...

I stort sett alla bilar har hastighetsmätare som visar 10% för högt.

Varför?

Enligt biltillverkarna beror det på att man vill ligga på säkra sidan så att de inte blir stämda om du blir stoppad för fortkörning, trots att du enligt mätaren kör laglig hastighet. Jag har dock en annan teori.

 

Tänk dig att du testar din nya bil.

'Vad tyst den är i 110 km/h, det känns inte ens att man åker så fort...'

Det gör du inte heller, du kör bara i 100! Låter kanske inte mycket för världen, men prova att öka hastigheten 10 km/h, det är stor skillnad i de hastighetsområdena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte fixar det själv så finns det en firma i Leksand som renoverar mätare och instrument till veteranbilar. Har själv lämnat in instrument där till min 60-talsbil och är nöjd. Kommer inte ihåg vad firman heter, men ligger strax utanför Leksand på väg till Siljansnäs. Annonserar då och då i Classic motor.

 

Mvh CM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...