Gäst Andreas Postad 24 September , 2005 Till att börja med...Jag är väldigt vad gäller båtar och registrering. Om en ny båt byggs, måste den registreras? Kommer båten förses med något typ av reg.nr? Vänligen Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 24 September , 2005 Hej Andreas, I Sverige finns (ännu) inget krav på registrering. Det har pratats om det så länge jag minns (å de börjar bli rätt länge...) och det fanns ett register ett tag som sedan togs bort. En rimlig gissning är dock att det snart blir obligatoriskt. Det har länge varit en politisk fråga och V-politiker har varit för ett register medan borgarna varit emot. Nu verkar det dock som de flesta är överens så det är nog bara en tidsfråga. Ett register är bra ur säkerhetssynpunkt (identifiering vid räddning och stöld) men också en möjlighet för staten att ta ut båtskatt eller andra avgifter ! Frivillig registrering är dock möjlig. Sjöfartsverket har ett register dit du kan anmäla båten och om jag inte minns fel kan du då också få båtens registreringsnummer som anropssignal till din VHF- och eller HF-radio. Du kan dessutom få ett intyg om att båten är svensk (natonalitetsintyg) vilket är bra att ha särskilt utanför EU. Allt detta med reservation för att rutinerna har ändrats de senaste åren, jag har inte riktigt koll på vad som hänt nyligen. En annan möjlighet är att registrera båten i en båtklubb. Kryssarklubben har ett register som man kan anmäla båten till. En sån registrering har dock inte samma officiella tyngd utomlands som sjöfartsverkets register. Oavsett om båten är registrerad eller ej är det bra om den är lätt att känna igen på nåt sätt, även från luften. Båtens namn med stora bokstäver på båda sidorna samt på rufftaket tex. gärna med texten SWEDEN också. En nationalitet är lättare att minnas än ett namn. Dessutom kan du sätta fast en namnskylt inuti båten på ett hemligt ställe så att den kan identifieras även om en tjuv försökt byta utseende på båten. Lycka till, MVH, Johan http://www.toan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Postad 24 September , 2005 Tack för ett bra svar. Jag bygger vidare... Hur vet de till exempel i Sverige om jag köper en båt utomlands (USA/australie etc)? Och när räknas det som att jag ska bhöva betala momsen? När räknas det som att jag importerar den? Om jag köper/bygger en båt i Australien, lämnar landet inom 60 dagar efter färdigställandet och får därmed tillbax GST´n (momsen). Finns ju folks om skriver sina båtar i skatteparadis och sätter dem i offshorebolag. Måste båten vara skriven någonstans? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Postad 25 September , 2005 Ingen som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 25 September , 2005 Hej! Det finns säkert de som har moraliska betänkligheter över detta, jag tillhör inte dem. Så länge båtar inte hålls registrerade behöver heller ingen veta huruvida du har, eller inte har en båt. Försäkringsbolagen kräver inget dylikt och så länge du som privatperson köper båten har du ingen anledning till att redovisa kostnaden. Köp båten, billigt och kostnadseffektivt. Var nöjd, berätta det inte för ditt kommunalråd och när du ska sälja båten är det bara köparen som är intresserad av kvitton osv. Fram till dess att registrering krävs för försäkring mm känns det bara dumt att redovisa moms för en båt som inte finns.' Ta hand om vår rätt till frihandel! Mvh / Liberalen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Postad 25 September , 2005 Då så. Då har jag fått svar på min fråga. Tack så mkt! Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser