Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
fisher

vertech jib

Rekommendera Poster

Gäst Luffa

Jag satte på en ST-skena och en vertech jib på min Aphrodite 25. Seglet blev (om jag minns rätt 13,4 m2 jämfört med standardfock drygt 11m2. Det blev stor skillnad och focken fungerade som allround segel. En nackdel är att det är krångligt att hissa och ta den det pga av dom långa lattorna. Behöver din båt inte genua ger ett sånt här segel mer driv, vill du segla genua ofta blir det rätt bökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

13.4 hur är detta möjligt är det gigantisk akter runda då eller?

Skall själv ha en självslående till våran A25à. 11.72 är det största mått jag fått i offerterna från segelmakarna...

Vad är det för lattor?

MVH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Vad Jonas beskriver är en fock med längsgåendelattor paralella med förliket. På detta sätt kan man bygga ut akterundan rejält samt rulla in seglet. Vertech är ett varumärke som Lundh Sails använder. Denna typ av segel sys även av andra segelmakare. Jag kan rekommendera denna typ av segel, extra yta, bibehållen bra form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Luffa

Om seglet verkligen blev 13,4m2 vet jag inte, argumentet för ett Vertech-segel är ju just större yta, kanske avrundar de gärna uppåt i offerten....

Oavsett, seglet får en stor positiv akterrunda, klart större än vad ett segel utan de längsgående lattorna orkar bära. A25an går bra i de flesta vindar med detta segel. Skulle jag köpa ett nytt idag (har inte den båten kvar) hade jag bett om ett ngt planare segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske utryckte mig lite fel. Undrar om det blir lika bra driv i detta som en Genua. Har idag 2 kassa genuas samt en självslående kryssfock men behöver komplettera med ett nytt försegel. Skall jag köpa en vj eller en 130% genua? Skall sitta på en Comfort 32 Tack... Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Luffa

Jag har inte seglat Comfort32 men ofta är mastheadriggade båtar beroende av stor genua för bra driv. Om inte självslående är ett krav kan en maxsydd fock, ev verttech, där man utnyttjar att båten har svepta spridare tillsammans med ett storsegel med mycket akterrunda ge ett lätthanterligt ställ med mycket power.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...