Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Stevert

Silhus vpaq145

Rekommendera Poster

Hej, någon som har tips på att laga ett silhus till (VPAQ 145 m.fl.), eller någon som har ett liggande, eller en strejkad motor som kan ha ett hus man kan plocka av?

har fått en tunn spricka precis under locket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delen du söker har reservdelsnummer 831909, kolla eBay m.fl. säljsidor, finns en del där som säljer NOS men de kostar upp mot 3000 kr, kan ju finnas begagnade också till bättre pris.

Davids Mekaniska i Göteborg är stor på beg. delar till Volvo Penta.

Annars är det båtmotorverkstäder i ditt närområde, ring runt och kolla om de har begagnat.

Vet inte om det går att laga men det var någon här på MG som lagat ett vattenfördelningshus till Mercruiser med epoxi och tydligen hållt i 8 år.

Jag har provat laga Mercruiser vattenfördelningshus men gått bet då det är svårt att få lim/epoxy att bita. Mercruisers vattenfördelningshus är tillverkat i någon form av nylonarmerad plast (FRP), tror inte VP har samma material i sitt silhus utan kan vara vanlig PVC.

Kan ju vara värt att testa laga men det gäller att hitta rätt lim...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Stevert:

Hej, någon som har tips på att laga ett silhus till (VPAQ 145 m.fl.), eller någon som har ett liggande, eller en strejkad motor som kan ha ett hus man kan plocka av?

har fått en tunn spricka precis under locket.

4 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Delen du söker har reservdelsnummer 831909, kolla eBay m.fl. säljsidor, finns en del där som säljer NOS men de kostar upp mot 3000 kr, kan ju finnas begagnade också till bättre pris.

Davids Mekaniska i Göteborg är stor på beg. delar till Volvo Penta.

Annars är det båtmotorverkstäder i ditt närområde, ring runt och kolla om de har begagnat.

Vet inte om det går att laga men det var någon här på MG som lagat ett vattenfördelningshus till Mercruiser med epoxi och tydligen hållt i 8 år.

Jag har provat laga Mercruiser vattenfördelningshus men gått bet då det är svårt att få lim/epoxy att bita. Mercruisers vattenfördelningshus är tillverkat i någon form av nylonarmerad plast (FRP), tror inte VP har samma material i sitt silhus utan kan vara vanlig PVC.

Kan ju vara värt att testa laga men det gäller att hitta rätt lim...

//Pär

Originaldelen har ju diverse olika anslutningar….

Jag tänkte kanske att man kan ersätta Volvo-Pentas silhus/sjövattenfilter med ett i bättre kvalitet från exempelvis Vetus eller Sleipner, samt då en del ”rörläggerijobb” men det blir iallafall knappsats billigare…

Annars har jag bytt på TMD, TAMD och någon KAD, till Vetus sjövattenfilter med genomskinligt lock,  dock inte på min egen som än så länge har kvar originalgrejerna. Detta då plasten i kanistern eller i locket i originalet spruckit, eller då ägaren med våld skruvat på locket fel i gängorna, det inre locket i dessa är för övrigt ett dåligt skämt.

Men det skriver jag till de presumtiva läsare som har som har problem med den andra typen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...