Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
Alecxs

Yamarin 59 HT vs Finnmaster 6100 OC

Rekommendera Poster

Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan två båtar och skulle gärna vilja höra era erfarenheter och tankar.

Vi är en familj på två personer +hund, och vill ha en båt som fungerar bra för turer ut till öarna här på västkusten. Vi vill även ha möjlighet till enklare övernattning samt skydd mot regn och rusk när man ligger i naturhamn.

Jag gillar alla goda recensioner som Yamarin har fått och hur praktisk den verkar vara för sin storlek. Samtidigt gillar jag verkligen Finnmasterns layout och möjligheten till övernattning.

Eftersom jag aldrig tidigare har haft en HT-båt eller liknande, utan bara öppen båt, undrar jag vad ni med erfarenhet av dessa modeller skulle välja. Hur står de sig mot varandra i praktiken?

Tar gärna emot tips, tankar och idéer. Ni som redan äger någon av dessa modeller får gärna berätta vad ni gillar, inte gillar, och vad man bör tänka på.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger inte någon och har inte heller ägt någon av de båtmodeller du efterfrågar erfarenhet av men med tanke på att ni har hund så är det insteget som är viktigt. Nu vet jag inte vad det är för hund ni har om den ryms i handväskan, om man kan lyfta den i flytvästen eller den är så pass stor att den måste gå ner själv och vissa hundar vill inte gå i trappor eller ens komma på tanken att ta sig ner för den smala lejdare som Yamarin 59 HT har från öppningen i vindrutan, dessutom ganska långt ner.

Finnsport 6100 OC har nog lite nemmare insteg för en större hund som måste ta sig ner själv, är inte så djupt ner till durk ser det ut som och ett "trappsteg" istället för en smal lejdare.

Alternativet är ju att någon hämtar båten vid bryggan och hämtar upp resten av familjen där man kan lägga till med bredsidan, iofs ganska bökigt och det kan ju vara högt mellan kajkanten och båten i vissa hamnar men nöden har ingen lag.

Sjömässigt är de ganska likvärdiga.

Så det bästa ni kan göra är att titta och begrunda utrymmen, funktioner och utrustning mm.

Motor? Skulle rekommendera minst 100 hk och helst 115 hk+ om ni någon gång blir fler i båten för att slippa öka gaspådraget för mycket för behaglig marschfart. Ju större motor man har desto lägre varvtal vid samma fart och man kan t.o.m. spara bränsle.

Bifogar en länk till Yamaha körfakta 2008 där både Finnmaster 6100 OC och Yamarin 59 HT finns med. Tyvärr kör de bara på 4 olika varvtal, hade inte skadat om de kört ner till 3000–3500 r/min där många ligger och marschar i det varvtalsområdet.

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/09/Yamaha-körfakta-2008.pdf

Kolla och jämför fart och förbrukning med olika antal personer ombord. Saknar dock värden för ljudnivå som oftast  blir lägre ju längre ner i varvtalsregistret man marschar.

Ex. Finnmaster 6100 OC med 4 personer ombord.

Med F100A gör den 23 knop vid 4400 r/min och förbrukar 0,96 L/nm.

Med F150A gör den 29 knop vid 4300 r/min och förbrukar 1,0 L/nm, detta betyder att skall man komma ner mot 23 knop med 150 hk motorn kan man sänka varvtalet ytterligare ca 500–600 r/min för att närma sig 23 knop. Nu finns det inga testfakta på dessa varvtal men troligen kommer man att hamna runt 3500–3800 r/min vid 23–24 knop lite beroende på propellerval samt väder och temperatur.

Men 150 hk är kanske överdrivet och de som ligger ute nu till salu har 115 hk vilket räcker gott för 2 personer och hund.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...