sSvensson 15 Postad onsdag kl 10:19 Hej! Mitt powertrim är trasigt. Läcker olja. mekanikern har lagt några timmar på att försöka men gick bet på det. Han är duktig så jag litar på honom. Men ett nytt var extremt dyrt. 35000kr. Begagnat är en väg med risk att de också går sönder och inte kan lagas. Min fråga är om någon vet om det finns andra märken än original? Motorn är en Mercury Optimax 150Hk 2004 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad onsdag kl 11:34 Var exakt läcker det? Är det metallen som är uppfrätt eller är det bara tätningarna som är otäta. Serienummer på motorn? Ta gärna en bild på typskylten. Annars är det svårt att få fram delar och info, räcker inte med tillverkningsår. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad onsdag kl 22:00 (redigerade) Hej, Serienummer på motorn är 0T996097 Läcker från ena packpoxen tror jag. Mekanikern försökte ta bort locket med ett specialverktyg men gick bet på det sa han. Han hade även provat att värma. Redigerad onsdag kl 22:02 av sSvensson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad igår kl 07:18 Jo det finns billiga Kina-kopior som är en kopia av en kopia av kpl. PTT-enhet men det är inte mycket att hänga i en julgran precis som allt annat Kina-skit är det mycket dålig kvalitet och aluminiumlegeringen består mest av Chinesium, d.v.s. så långt ifrån Mercurys aluminiumlegeringar man kan komma. Nu vet jag inte alls hur illa det är med cylindergavlarna på trimcylindrarna eller tilltcylindern men har man inte rätt verktyg som är avsedda för att demontera dessa så brukar det inte gå så bra. Speciellt om någon klåfinger har varit framme med en drivdorn och försökt knacka loss gavlarna, då är de riktigt illa och det är inte säkert att original specialverktyg får grepp och går att använda. Är det en auktoriserad Mercuryverkstad som för sökt reparera så borde ju de ha rätt verktyg och har man det så brukar det inte vara något problem att lossa dessa. De borde ju även ha en korrekt verkstadshandbok. Om gavlarna inte är totalförstörda så gör ett försök med rätt verktyg och det är svårt att komma åt om motorn sitter kvar på båten, möjligen kan man packa om trimcylindrarna men för att packa om tiltcylindern är det bäst att demontera PTT-enheten från motorn. Original specialverktyg som behövs: 91-74951 (tiltcylinder) 91-44487A1 (trimcylinder) 91-44486A1 (trimcylinder) Länk till reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0T996097 En begagnad PTT-enhet kan ju vara ett alternativ om den som sitter där är bortom all räddning. Sen får man ju se hur den är konditionsmässigt och det kan ju vara värt att lägga några kronor på gå igenom och byta ut slitna detaljer innan den monteras. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 23 timmar sedan Hej, Tack för svar! Firman är auktoriserad Mercuryverkstad. Han berättade att han använt orginalkverktyg 91-44487A1. Detta gick dock sönder när han försökte. Sen berättade han att kolvarnas toppar dvs rullkulorna var i dåligt skick. Min plan är nu att själv försöka få loss locket och tänker köpa 91-44487A1. Detta verktyg verkar vara svårt att få tag på via svensk återförsäljare. Blir väldigt tacksam om någon kan tipsa om vart jag kan köpa verktyget utan att behöva importera från staterna. Bifogar bild över powertrimet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 23 timmar sedan 91-44487A1 är nummerändrat till 44487T1 Jag tog numret ur min verktygslista som är gammal, nästan lika gammal som jag😂 Finns hos Marinshopen: https://www.marinshopen.se/product/verktyg/mer44487t1 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 22 timmar sedan 😀 Tack du är verkligen extremt hjälpsam! Beställt! Snubblade över Recmar men osäker på kvalite, blir till att scanna över nätet efter recensioner. Hyffsat bättre pris. https://www.marineparts.se/en/p/powertrim-unit-complete-for-mercury-mariner-v6-rec8m0143219 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 21 timmar sedan Din PTT-enhet är ganska anfrätt som om någon tvättat med starka alkaliska rengöringsmedel eller någon form av syra. Aluminium är känsligt för starka rengöringsmedel och syror, även Mercurys legeringar påverkas av sånt. Det är mycket viktigt att använda korrekt typ av offeranoder och byta ofta, helst varje år i vissa vatten. Kan även se en skada på kolvstången på BB trimcylinder och den måste bytas, annars sliter den sönder en ny tätning ganska snabbt. Båda trimcylindergavlarna är skadade och behöver bytas, verkar som om någon använt fel verktyg eller ett slitet verktyg någon gång i ett försök att lossa dem. RECMAR är bra grejer men inget varar för evigt och allt behöver korrekt underhåll för maximal livslängd och minimalt slitage. Bra pris iaf, har sett samma för ca 30 000... Har du rostfri propeller? Motorn uppfälld eller nedfälld när båten ligger i hamn? Vilken typ av vatten ligger båten i? Vilken typ av offeranoder? Någon granne i hamnen som alltid har landström ansluten? Något annat som kan orsaka galvanisk korrosion eller vagabondströmmar i hamnen? Metangas från ruttnande alger på botten under båten? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 15 Postad 19 timmar sedan Hej, Tanken är att byta bägge kolvarna om jag lyckas få bort locken. Men ska fundera i helgen om det är värt att lägga ut 12-13000 på delarna eller köpa nytt. Hittar inget begagnat förutom på ebay. Pallar inte chansa på det. Hämtade båten förra sommaren i Göteborg. Där har den varit enligt förra ägaren sedan 2021. Tiden innan vet jag inte men misstänker Stockholm då jag fann gamla rutter i plottern. Nu ligger båten i bräckt vatten. Ingen ström på min brygga men den finns bryggor med landström i närheten. Stålpropeller ja. Köpt nya anoder Anod Mercury VRD75A Anod Mercury VRD165A Mercury Anod 76214Q5 Jag har alltid motorn uppfälld Min förra båt blev inte anfrätt på de åren jag hade henne och det är samma båtplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser