Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
Chrisvb01

Volvo-Penta MD5b startar inte efter byte packning regulatorlock

Rekommendera Poster

MD5b startar inte efter byte av packning på regulatorluckan och injustering av reglerstångsväg enligt verkstadshandbok.

Läckte lite olja där så bytte packning o mätte in justermått till skruven till reglerstången.

Sen vägrar den starta, kommer inte en droppe diesel när man lossar spridarröret, kommer luftfritt bränsle vid luftskruvarna på insprutningspumpen.

Handpumpen, känns normal med bra motstånd när jag pumpar med öppen luftskruv vid insprutningspumpen, men när jag stänger skruven blir pumpen bara svampigt hård trots öppet spridarrör.

Vad har blivit fel?

Den startade innan.

20260529_132434.heic 20260529_132446.heic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att lossa spridarrörsmuttern uppe vid spridaren och dra åt den så den är lös men inte åtdragen (ca 1/2 varv lös).

Kör runt på startmotorn 15–20 sekunder sedan drar du åt muttern samtidigt som du fortsätter köra med startmotorn.

Då brukar man få ut det sista av luften som kan stå kvar inne i pumpen.

Sätt gasreglaget på max innan du börjar.

Behövs kanske 2 personer om man inte har "tjuvstartsknapp".

Kanske behöver göra detta flera gånger följd men kör inte mer än knappt 1 minut åt gången, låt startmotorn vila 3-4 minuter mellan startförsöken.

När motorn startat drar du åt spridarrörsmuttern för fullt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, men har redan testat lossa spridarröret o kört med startmotorn väldigt många ggr utan att det kommit ut något bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag ev. att jag hittat felet, tog bort regulatorluckan igen (ett jäkla pyssel då jag måste ligga dubbelvikt över motorn) och kollade hur regulatorarmen påverkade insprutningspumpen, det visade sig att insprutningspumpen hade fastnat i stoppläge (längst in) och då blir det ju som att försöka starta med stoppen utdragen.

Skruvar ihop det imorgon igen o hoppas att den funkar nu.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och nu startade den. Efter att trippelkollat att reglerstången till insprutningspumpen rörde sig som den skulle så satte jag tillbaks luckan o motorn startade direkt!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...