skippeer 468 Postad 26 Maj (redigerade) Båtens varmvattenberedare är från 2002 och förra året började säkerhetsventilen att droppa/läcka. (Tidigare båtägare har bytt termostaten till 230 V patronen.) Köpte en ny säkerhetsventil i vinter och påbörjade demonteringen i ett utrymme som är svårt att komma åt, en arm var lätt att nå med men med ansträngning kunde jag få stöd av andra handen. Fick för mig att slangen på slangstosen var skadad när jag kände med fingrarna, skar bort 3 cm. Troligen var slangen hel, det jag kände var märken efter slangklämman som var lite hårt dragen av varvet. Kranen/ ventilen krävde shiftnycklarna med lång hävstång, kunde dra 1/8 varv omväxlande på stos och kran. Eftersom det var så dj….gt att demontera tyckte jag att Loctite 577 var bäst lösning trots svettigt pris. Drog på ventilen /kranen 5 varv och fick rätt vinkel på säkerhetsventilens utlopp. Nu blev det svårare, försökte med våld att få på den gamla varmvattensäkra slangen, blev en del ryckningar i slangen…insåg att T kopplingen i plast längst in gick sönder. Fick skruva loss salongsbordet med durk och kunde då under plåga nå T kopplingen. Lärdomen är, alltid värma upp gamla slangar vid demontering och återmontering. Beroende på slangens placering använde jag frottetvättlappar dränkta i kokhett vatten snurrade runt slangen (mha grilltång) eller ännu bättre stoppa slangänden i kokhett vatten i en mugg. Normal slang värmde jag 10 minuter och varmvattenslangen med tjockare slangväggar 15 minuter. Otroligt hur enkelt det går med uppmjukade slangar. Gäller att demontera/montera direkt efter uppvärmningen för slangen blir stel snabbt när den svalnar. Vågade inte använda varmluftpistol för risken att skada övriga slangar, ledningar, dieselvärmare runt omkring. Redigerad 26 Maj av skippeer 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 005 Postad 26 Maj Bra tips. Ett annat är att använda hårfön. En underskattad pryl som går att använda till så mycket mer än torka håret med. Den ger (inte minst av säkerhetsskäl) mer kontrollerad och lägre värme än en varmluftspistol men ändå oftast tillräckligt för att just mjuka upp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser