raol 2 542 Postad 17 Maj (redigerade) Jag har några kompisar, ett par, med två barn i lågstadieåldern. De har varit med mig ut på båten flera gånger tidigare, men bara för att segla, inte fiska. När jag träffade dem senast pratade vi om årets båtsäsong och då sa mamman att framför allt äldsta dottern gärna vill fiska. Och jag tyckte så klart det var jättekul att höra, det är alltid skoj att få med kompisar ut på sjön. Men, jag har knappt fiskat sen tonåren (då desto mer, men på helt annan plats). Bara dörjt (och här menar jag dörj i bohuslänsk betydelse, dvs lina med krokar som släpas efter båt i rörelse, inte den variant där man ligger still, som heter "meta" där jag kommer från) makrill en handfull gånger under 10-talet, och fått sammanlagt kanske 10-12 makrillar, och en öring... När makrillen väl är inne i stora mängder, säg under juni (när jag också har semester), hur ska jag tänka för att maximera chansen för dem att få napp? Tid på dygnet? Väder (moln, vind, temp)? Det handlar om barn som brukar vara i säng vid 20-21 (och från att fisket avslutas till att de tidigast kan vara hemma hos sig är det runt två timmar), så en ren kvällstur funkar tyvärr inte. Båten utgår från ungefär Björlanda Kile, så fiskeområdet får vara nånstans utanför Nordre älvs mynning, ner innanför Björkö, eller norrut innanför Rörö åt Sälö till. Längre än så går inte att hinna på den tid som barnen orkar. Men bra platser inom det området vore bra att veta. Är det bättre att ankra och meta än att vara i rörelse och dörja? Redigerad 17 Maj av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peringvar 3 Postad 18 Maj (redigerade) Hej! Jag har fiskat mycket med min son runt Öckerö. Han är idag 10 år och en trogen fiskekompis. Det jag gjorde när han var yngre var följande 1, välja dagar med bra väder 2, inte för komplicerade metoder. Djupare fiske och och arter som havsöring osv får jag ta när jag är själv.3, Blodsocker! mat, fika, etc i mängder! Så fort hunger slår till så är det inte kul längre. 4, har man möjlighet ta med en Ipad etc så man kan ta en paus en stund och kolla på något kul spel. Gällande metod Har testat det mesta med barn i båten. Det som är bäst, lättast och roligast enligt denna högst personliga fältstudie är mete. Alltså ut med båten till lämpligt ställe (tips kommer), rigga ett haspelspö eller en bättre träpinne med följande krok, sänke, glidstop och flöte. På kroken en liten stagg som köps i valfri butik. Oftast är ett djup på 5 m ganska bra att ställa in flötet på. Barnen tycker det är spännande att titta på flötet och du har också koll på om det nappar. Det är också en metod som fiskar bra (googla Makrill mete för mer info). Har man barn med sig, är väst om knippla (utanför badplatsen typ) bra ställe. Du ser vart båtarna ligger. Där är ganska skyddat mot vind. Gällande tid på dygnet så brukar vi fiska på eftermiddagen eller på förmiddagen. Optimalt är säkert senare och tidigare. Men här styr ju annat än optimala fisketider. Det brukar ge fisk då med! Mitt på dagen en stekhet dag är väl där jag upplever det som sämst men fortfarande möjligt. Makrillen är ju inte så kategorisk att den är helt inaktiv dagtid oavsett väder. Ska man meta är det ju bra om det inte är allt för mycket vind. Gällande dörj vs Mete. Så tycker jag båda är likvärdiga beroende på vart man är. Men upplever dröj svårare och "mindre spännande" med barn. Samt att du behöver ha mer koll på båt, linor osv. Ankra och meta ger mer ro för själen och man kan vara lite underhållande och serva barn under tiden på ett annat sätt Hojta till vid frågor! Redigerad 18 Maj av peringvar Glömde ett svar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser