andzze 1 Postad 14 Maj Hej Jag kan köpa ny startmotor till Sabb 10hk 1cylinder, men vet någon som handlar med utbytes istället? Det verkar vara mindre möjligheter nu, var vanligare tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 752 Postad 14 Maj Nej, vet ingen som har utbytes startmotorer öht men det finns de som kan renovera den du har om det nu blir billigare än en ny. Annars får du kolla i Norge om det är någon där har som har utbytessystem för startmotorer till just SABB. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 406 Postad 14 Maj Är det inte en dynastart? Eller har den separat generator och startmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 248 Postad 14 Maj (redigerade) 8 timmar sedan skrev andzze: Hej Jag kan köpa ny startmotor till Sabb 10hk 1cylinder, men vet någon som handlar med utbytes istället? Det verkar vara mindre möjligheter nu, var vanligare tidigare Har du frågat MK Marin? Den firman säger sig ha reservdelar till Sabb. https://mkmarin.se/produkter?searchQuery=Startmotor&frmSearch=true#productsList Redigerad 14 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andzze 1 Postad 15 Maj Japp, de är bra. De säljer nya, inte utbytesvarianten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 248 Postad 15 Maj 10 minuter sedan skrev andzze: Japp, de är bra. De säljer nya, inte utbytesvarianten Bättre att gråta då man belastar sitt konto med pengar för en ny startmotor (eller generator) än att gråta den dagen i naturhamn när ett lågtryck närmar sig och då startmotorn inte funkar. En tiohästare kanske man kan veva igång? Och den kanske sitter i en segelbåt? Men jag anser ändå att man skall köpa ordentliga startmotorer (och generatorer) det är viktiga komponenter ombord. Fabriksrenoverde är ju ok, om sådana finns, men begagnat eller att själv renovera är tveksamt. En nära kompis till mig tröttnade på segelbåtlivet då han hamnade i stiltje mellan Læsø och Göteborg en sen augustidag då det dessutom låg en massa illaluktande döda röda alger och flöt runt båten, motorn gick inte att starta på grund av en trasig startmotor. Det blev en husbil istället, den kan man rulla igång…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andzze 1 Postad 15 Maj Riktigt bra och sant inlägg. precis så är det. Sabb 10hk är en fantastisk motor, den satt ofta i livbåtar. Tung och ett underbart encylindrigt ljud. Brukar sitta och "grogga" till lågvarsljudet i hamn, ger en bra och lugn känsla i kroppen. Tror dock inte den passar i segelbåt pga. tyngd Japp den går att veva igång, det är livbåtsvarianten Har sett exempel på hemmarenoverade motorer där det ser bra ut på ytan då de är nymålade, men innandömet kanske inte är bra så det är fabriksrenoverat som gäller alternativt nytt. Har inte bestämt mig ännu Så igen, någon som vet vem som fabriskrenoverar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 248 Postad 15 Maj (redigerade) 6 minuter sedan skrev andzze: Riktigt bra och sant inlägg. precis så är det. Sabb 10hk är en fantastisk motor, den satt ofta i livbåtar. Tung och ett underbart encylindrigt ljud. Brukar sitta och "grogga" till lågvarsljudet i hamn, ger en bra och lugn känsla i kroppen. Tror dock inte den passar i segelbåt pga. tyngd Japp den går att veva igång, det är livbåtsvarianten Har sett exempel på hemmarenoverade motorer där det ser bra ut på ytan då de är nymålade, men innandömet kanske inte är bra så det är fabriksrenoverat som gäller alternativt nytt. Har inte bestämt mig ännu Så igen, någon som vet vem som fabriskrenoverar? Det finns ju olika fordonselektriska verkstäder, kanske på din hemort också? Dom kan ju iallmänhet renovera olika slags startmotorer till såväl grävmaskiner, båtmotorer, personbilar, traktorer och allehanda motoriserade köksredskap. Nej, ”penselrenoverat” skall man undvika. Redigerad 15 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser