KJEkberg 1 Postad 20 April Hej, Jag har en Ockelbo T17i med en Volvo Penta AQ115. Jag bytte avgaslimpa för ett par år sedan och sedan dess haft svårt att få tätt i anslutningen av kylvattenröret från vattenpumpen till oljekylaren. Det är tätt med motorn av men droppar när trycket ökar. Jag hittar inget bra svar i verkstadshandboken på hur den anslutningen ska tätas. Är det någon här som har svaret i huvudet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 April Sitter P-klammern (46 på bilden i länken) korrekt monterad? Så den inte drar röret åt något håll eller lyfter röret? https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/aq115a-6625/aq115a-13104/aq115a-172854/cooling-system-induction-and-exhaust-manifold-earlier-prod-a-2042192# Alla andra berördad delar i sammanhanget hela, rena osv? Om du bara sticker ner röret i gaveln med gummiringen monterad utan att dra åt något, glappar det mycket? Ingen liten spricka i gaveln på oljekylaren där röret och tätningen montreas? Skit i oljekylaren rörceller? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KJEkberg 1 Postad 21 April Tack Pär. Såhär ser det ut. Det skulle kunna vara så att p-klammern borde sitta på den högra bulten till förgasarfästet istället för den vänstra och att brickorna tidigare varit distanser för att få röret i rätt läge. Det jag minns är att det är svårarbetat med motorn i eftersom man inte ser vad man gör 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 21 April Ja jag minns inte riktigt, är mer än 30 år sedan jag skruvade Volvo Penta AQ motorer med B20 men det ser lite "onormalt" ut att P-klammern skall sitta där och den sitter mycket nära själva bockningen på röret. Har @sanktanna eller någon annan här på MG bättre koll på detta? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser