Henals 1 Postad 7 April Hej, har en HT båt där tidigare ägaren har gjort två inspektionhål i däcket. Skrovet har en dyvika. Jag funderar på om jag ska montera länspump i ett hål längst bak och hoppas regnvatten hittar dit och inte blir stående på däcket/golvet. Eller ska jag sätta pumpen på däcket/golvet eftersom skrovet ändå har en dyvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 7 April Blir det vatten i kölskarpen (under durk) även om det inte regnar? Om du har möjlighet så köp en burk/tub gelcoatspackel och täta kanterna på uppsågningarna i durken, annars finns stor risk att plywooden blir dyngsur och börjar murkna. Men det måste vara snustorrt när du gör detta, inte en tillstymmelse till fukt... Du kan ju sätta länspumpen i något av de redan upptagna hålen men så den inte riskerar att bli mosad av en lös bränsletank som far hit och dit under färd. Var har du bränsletanken? Går den att spänna fast? Du borde ha en nivåbrytare som startar pumpen automatiskt, finns vissa pumpar med inbyggd nivåvakt och vissa har den typen utan vippa med kula. Länspumpen kopplar du sedan förbi huvuströmbrytaren så den alltid har spänning. Var sitter huvudströmbrytare och batteri? Skippa den där batteripolskon med grön ratt, brukar glappa... Vad är det för båt? Om det är vatten i kölskarpen, rinner detta ut om du öppnar dyvikan? Typ av dyvika? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 7 April Hej! Vi har en relativt färsk diskussion om länspumpar här, följ länken. Ingångsvinkeln för den diskussionen är en annan men du kanske kan ha nytta av tipsen som ges där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henals 1 Postad 9 April Ok tack för svar och tips! Jag har bestämt mig för att inte göra nått nu och sätta inspektionslucka för hålen, och manuellt pumpa ut om det behövs. Är en ht båt med kapell så vi får se hur det ter sig i sommar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser