Morgan77 0 Postad 15 Mars Hallå. Har en nidelv 24 med en md11c i. Är det någon som satt i en md17c i en sådan? Är det mycket jobb? Mycket som måste ändras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 15 Mars Hej MD17C är mycket längre än en MD11C, tror att MD17C är närmre 1m lång från svänghjul till backslagsflänsen. Ska kolla om jag hittar en måttritning online, så kan du börja mäta men det kan bli svårt att få plats. Finns ju betydligt modernare motorer och t.o.m. 4-cylindriga dieslar som är kortare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 15 Mars Fanns en tidigare tråd om just detta: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 20 Postad 16 Mars MD 17 är 100 kg tyngre än en modernare 4 cylindrig diesel. Har själv bytt MD 17 till Vetus 4 cylindrig motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan77 0 Postad 16 Mars 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej MD17C är mycket längre än en MD11C, tror att MD17C är närmre 1m lång från svänghjul till backslagsflänsen. Ska kolla om jag hittar en måttritning online, så kan du börja mäta men det kan bli svårt att få plats. Finns ju betydligt modernare motorer och t.o.m. 4-cylindriga dieslar som är kortare. //Pär Tjena. Ja jo det gör ju det. Men dom är så jäkla dyra. Inte värt det i en gammal båt tyvärr 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 16 Mars (redigerade) Är bara lite nyfiken varför du vill byta från MD11C till MD17C? Båda dessa motorer är gamla konstruktioner och Volvo slutade tillverka dessa 1981, sen kom det en D-variant med lite högre max varvtal mellan 1982–1984. Är det jämnare gång och lägre varvtal på marschfart i 7–8 knop skall du nog satsa på en modernare 4-cylindrig motor i 40–50 hk klassen. Väger betydligt mindre och går mycket jämnare. Man behöver ju inte köpa nytt, det brukar dyka upp begagnade motorer i denna storleksklass titt som tätt. Du får nog ut mer den dagen du skall sälja båten eller byta in den om det sitter en modernare motor i den. Finns företag som enbart säljer begagnade motorer, de brukade annonsera på Blocket innan de möblerade om. Kanske någon här på MG som har tips om någon som säljer begagnade motorer. //Pär Redigerad 16 Mars av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan77 0 Postad 16 Mars Japp. Jämnare gång och lägre varvtal jag är ute efter. Har nämligen en md17 jag får hämta om jag vill 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 16 Mars MD17 går inte speciellt jämt, det är en 3-cylindrig 4-taktare och hur man än gör så vibrerar dom. Alla 3-cylindriga 4-taktare vibrerar och vissa extremt mycket på vissa varvtal. Krävs balansaxlar och annat för att jämna ut men vibrationerna försvinner ändå inte. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan77 0 Postad 16 Mars 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: MD17 går inte speciellt jämt, det är en 3-cylindrig 4-taktare och hur man än gör så vibrerar dom. Alla 3-cylindriga 4-taktare vibrerar och vissa extremt mycket på vissa varvtal. Krävs balansaxlar och annat för att jämna ut men vibrationerna försvinner ändå inte. //Pär Ok. Får kanske hålla mig till 11an då 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 16 Mars Men du kan ju hålla utkik på begagnatmarknaden efter en 4-cyl motor i 40–50 hk klassen, det är det du behöver om du minimera vibrationer och sänka varvtalet vid marschfart 7–8 knop. Sätter du sedan en flexibel koppling/CV-knut mellan backslag och propelleraxel, då blir det ännu bättre. 2 timmar sedan skrev Morgan77: Har nämligen en md17 jag får hämta om jag vill En motor gratis? Då är det nog fel på den och kan kosta mer än vad det smakar... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser