Dava 294 Postad 19 timmar sedan Sitter hemma och funderar på förbättringar inför seglingssäsongen. Idag hissar jag seglen genom att gå upp på däck fram till masten och dra i fallen och sen surra dem på knapar på masten. Har tidigare inte övervägt att dra ner fallen till sittbrunnen då jag inte velat sätta hjul på rufftaket. Men när jag ändå sitter med olika plåtbitar för förbättringar kom jag på att jag skulle kunna göra en tvärsgående plåthistoria och där sätta hjul för att leda fallen mot sittbrunnen/rufftaket. Men hur har ni andra det? Hur mycket värt är det att kunna hissa utan att gå upp på däck? Finns det andra för eller nackdelar att fundera på? Det enda jag kan komma på är att det är lättare att spänna upp seglet framme vid masten då jag får mer kraft när jag drar tampen uppåt än vad jag kan få om jag drar den mot mig i brösthöjd. Vinschar är inte aktuellt i min nuvarande plan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 393 Postad 17 timmar sedan Japp, värt! Förra båten hade allt vid masten, nuvarande allt neddraget. Framför allt är det bra att kunna trimma (sträcka/släppa fallspänningen etc) från sittbrunnen i lugn och ro utan att behöva klättra på däck. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad 15 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Peter_K: Framför allt är det bra att kunna trimma (sträcka/släppa fallspänningen etc) från sittbrunnen i lugn och ro utan att behöva klättra på däck. Jag vill ju egentligen klara allt utan vinschar och min oro då är ju att det inte går att spänna lika hårt som när jag står vid masten.. men har man bra avlastare så skulle. Man iofs kunna släppa lättare än när de är surrade kring knapar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 393 Postad 14 timmar sedan Varför vill du köra utan winchar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser