gravis 0 Postad 23 Augusti , 2005 Hej ! Jag har beställt en ny båt, det blev en Ryds 510 GTI med mariner 60hk 4t. Nu till min fråga. Jag läste på forumet att det knappt gick att få båten att plana med 60 hk 4t. Stämmer det, jag tycker att det låter lite konstigt då försäljaren sa att det funkar bra till fiske och vattenlekar som är mitt ändamål. tacksam för svar! Inte kul om man har köpt grisen i säcken!!! Gravis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 23 Augusti , 2005 Tja, fiske torde inte vara ett problem men om du med vattenlekar inte tänker på en ring utan vattenskidor så kan det bli lite klent. En 75 hk Optimax från Mercury/Mariner är ett bättre val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 23 Augusti , 2005 Att båten inte skulle plana känns väl som liten överdrift, men det är klart, en vattenskidåkare lär ju inte flyga iväg precis... Känns lite klent för den typen av aktiviteter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 23 Augusti , 2005 Hej ! Har en 510 gti med 60 hk fyrtakt. Det går bra, men visst det får inte vara mindre. Båten gör 31 knop med mig själv i och någorlunda stilla vatten. Har dragit vattenskidor med folk runt 80-85 kg och det har också gått bra. Summa sumarum.......du klarar dig sannolikt med 60 hk, och att båten inte skulle plana är nonsens. Kan dock villigt erkänna att hade jag köpt båten idag och satsat på 4-takt så hade det minst blivit 70 hk. Grattis till en trevlig båt. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gravis 0 Postad 23 Augusti , 2005 Tack för svaren. Gravis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Uttern Postad 3 Oktober , 2005 Jag har en rätt trött 40 hästars till min Uttern 495. Det går fint att få upp fullvuxna männniskor på vattenskidor trots att man är två pers i båten. Men jag tror inte att all motorintresserade skulle vilja befatta sig med kombon. Men, det funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser