farn 43 Postad måndag kl 13:24 (redigerade) Gäller Tohatsu 75hk TLDI från 2011 (modell MD75C2, serienr 005115AA). Tvåtakts direktinsprutad utombordare med separat oljetank. Detta har hänt två gånger på ca åtta år. Annars går motorn utmärkt. Jag kör ofrivilligt 8 sjömil med fasligt låg oljenivå i tanken. Jag fyller på olja i hamn. Nästa gång jag startar är det något bluddrig och lägre tomgång och motorn dör vid gaspådrag. Det går att trixa så att man kommer upp i plan med tomgångsspaken på reglageboxen, men motorn är nyckfull även om man kommer upp i hög fart, den kan gå ned tomgång och bluddra. Inga varningslampor/-signaler. I korta stunder blir tomgången vanlig, och då kan man passa på att gasa upp i plan. Efter att ha tömt oljefiltret, fyllt oljesystemet mha oljepumpen enl procedur, var problemet inte avhjälpt. Not: Jag hittade andra tillfället några koaguleringar i oljefiltret, små genomskinliga gelédroppar, ca 2-3 mm stora. Efter att ha upprepat åtgärden, tvättat oljefiltret och kört på tomgång länge (med bränslerengöring i bensinen), piggnar motorn till och slutar bluddra på tomgång och går enklare att få upp i fart. Efter ytterligare ett antal sjömil, kanske 10-15, är allt normalt igen. Jag tror att den jättelåga oljenivån gjorde att koaguleringar och ev orenheter från oljetanken sögs in och blockerade filtret; dessa kanske annars bara flyter uppe på ytan i den viskösa oljan. Koaguleringarna är väl från att jag behövt blanda olika tvåtaktsoljor. Jag såg dock inte smuts eller andra partiklar i oljefiltret. Även om allt återgått till det normala båda gångerna, undrar jag om inte motorn är litegrann påverkad av senaste gången i somras. Inget konkret tecken, men sådär allmänt, som känslan när man undrar om inte någon man känt länge blivit väl nedstämd senaste månaderna men inte kan peka på något specifikt. Nå, man kan tillsätta rengöring för bränsleinsprutningsmunstyckena, men hur ser det ut på oljesidan? Det är knapphändigt beskrivet i manualerna jag har och inte hittat någon på nätet som pratar om det. Jag avser rengöra oljetank + slang på motorn som ligger före oljefiltret, men är det någon vits att göra något på andra sidan oljefiltret, och vad skulle det då vara i så fall? Jag lutar åt att jag inbillar mig och bara ska rengöra oljetanken och gå vidare i livet, men hör gärna andras tankar om detta. Tack på förhand. PS. bifogar bilder på oljesmörjningen i motorn. Redigerad måndag kl 13:26 av farn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad måndag kl 15:19 1 timme sedan skrev farn: Koaguleringarna är väl från att jag behövt blanda olika tvåtaktsoljor. Ja helt rätt. Tohatsu TLDI använder bränslesystem från Orbital, precis som Mercury Optimax. Det märkliga är att Tohatsu rekommenderar en vanlig TC-W 3 olja medan Mercury har en speciell olja till Optimax/DFI motorerna. Jag har inte forskat vidare i varför de gör så, utan alltid sålt rekommenderad olja till respektive märke. Tohatsu har ju två olika 2-taktsoljor i sitt sortiment, dels den vanliga "Premium" som är en semi-syntet och kan användas i såväl konventionella 2-taktare som TLDI samt den helsyntetiska "Complete Advantage" som endast är avsedd för TLDI. Kollade i verkstadshandboken och där står inget speciellt mer än att man ska använda Tohatsus "egna" original oljor. Man ska inte blanda mineral, semi-syntet eller helsyntet med varandra och inte olika fabrikat men sen tror jag det spelar mindre roll vilket fabrikat man använder bara man håller sig till samma. 1 timme sedan skrev farn: Nå, man kan tillsätta rengöring för bränsleinsprutningsmunstyckena, men hur ser det ut på oljesidan? Nej, här ska man inte tillsätta något över huvudtaget men man kan rengör fram till oljepumpen men sedan är det stopp, det finns mig veterligen inga servicedelar utan bara en komplett oljepump. Om du känner dig osäker på oljepumpens funktion, så kontakta en auktoriserad Tohatsu verkstad och hör om de kan kolla oljepumpen med diagnosdatorn. Sitter en backventil på oljeslangen till kompressorn, kommer inte ihåg om det finns någon mer än den men den bör kanske kollas. Lite nyfiken🤔 Vad hade du för olja i oljetanken och vad köpte du för olja nu senast? Vad kör du på för bensin? Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 43 Postad måndag kl 18:20 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Vad hade du för olja i oljetanken och vad köpte du för olja nu senast? Vad kör du på för bensin? Hej och tack för din kommentar. Oljan som tog slut var Liqui Moly Marine 2T DFI och jag fyllde på med det som fanns på sjömacken, Havoline Outboard 2T (Texaco-logga på den). Motorn har tidigare gått på Biltemas 2T för utombordare, det var över ett år sedan. Så det har blandats både nu och då. Jag kör bara på 98-oktanig bensin. Oljepumpen har läckt lite-lite-grann, någon droppe då och då, från skarv mellan topp-koppen och bottenplattan. Inte helt sällsynt har jag för mig, folk verkar köra med det. Det finns en självdiagnostik man kan göra via varvräknaren/varningslamporna, den säger om oljepumpen fungerar eller inte, och sist jag kollade så funkade den enligt systemet. En ny pump kostar >4000 kr, så jag avvaktar med att byta pump. Jag kan inte låta bli att fundera över hur smörjningen är utformad i detalj, får se om jag missat någon video som totalt demonterar alla oljegångar och redogör för hur doseringen funkar. Det är okänt för mig hur det går till där. Men bra att få veta att jag inte har missat något på den sidan filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad måndag kl 18:45 9 minuter sedan skrev farn: Jag kan inte låta bli att fundera över hur smörjningen är utformad i detalj Elektrisk oljepump som regleras via motorns styrenhet och oljan fördelas jämnt mellan ett antal smörjpunkter på motorn, dels via 8, 9 och 10 som sitter vid bladventilerna och sprider en oljedimma med insugningsluften, sedan till ramlagren på vevaxeln samt en ledning till kompressorn. Se den fina bilden du lagt in. Tack vare att det inte finns bensin i vevhuset på TLDI (även Optimax) så kan man hålla nere oljeinblandingen långt under konventionella 2-taktsmotorer. Bra att du kör på 98, tänk på att tömma ångseparatorn vid vinterförvaring. Försök att hålla dig till en och samma 2-taktsolja i framtiden, jag hade nog satsat på lite dyrare och bättre olja (än Biltema) och ha alltid en 1L reservflaska i båten. 2-taktsolja har ganska lång hållbarhet och ännu bättre om man har oöppnad förpackning. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 43 Postad 9 timmar sedan Jo, tanken är ju att alltid ha samma DFI-olja och gärna en skvätt i båten. Råkar faktiskt nu ha väntat ca tre månader på senaste beställningen av den oljan, så det är inte alltid så lätt... Apropå smörjningen, jag fattar nog det övergripande och jag har sett att Tohatsu säger så här, "The TLDI®’s ECU electronically monitors the performance of the motor and delivers the precise amount of oil needed depending on the rpm, drastically reducing the oil consumption by up to 30% over carbureted 2-strokes as well as the amount of exhaust smoke associated with traditional 2-strokes." Mina funderingar rör detta med att de säger att det är en precis mängd. Pumpen agerar ju simultant och lika på alla slangar till smörjställena. Slutar slangarna då med olika stora munstycken på de olika slangarna, för cylindrar, luftkompressor och bladventiler? Och pumpen reglerar genom att pumpa i olika frekvens utifrån varvtalet? För att inte tala om att man sedan har en recirkulation, hur precist kan det då bli. Och om det nu ska bli en oljedimma vid bladventilerna lär väl munstyckena vara ganska små för att till den effekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad 7 timmar sedan 23 minuter sedan skrev farn: Slutar slangarna då med olika stora munstycken på de olika slangarna, för cylindrar, luftkompressor och bladventiler? Och pumpen reglerar genom att pumpa i olika frekvens utifrån varvtalet? För att inte tala om att man sedan har en recirkulation, hur precist kan det då bli. Och om det nu ska bli en oljedimma vid bladventilerna lär väl munstyckena vara ganska små för att till den effekten. Jag har aldrig kollat exakt om det är olika munstycken eftersom jag aldrig behövt dela en Tohatsu TLDI motor men jag tror inte det är olika stora munstycken. Oljepumpen har en elektrisk motor som styrs via motorns styrenhet istället för en mekanisk oljepump som regleras av motorns varvtal som t.ex. konventionella 2-taktare med "Oil injection". Oljepumpens varvtal är alltså lägre om motorn går på låga varvtal och högre om motorn går på höga varvtal för att på så sätt anpassa oljemängden. Mercury Optimax ligger på ca 300–400:1 (0,33–0,25%) i oljeinblandningsförhållande på tomgång och ca 60:1 (1,6%) på full gas, har inte sett några siffror för Tohatsu TLDI men det borde vara i närheten. Men har sett på de Amerikanska forumen att Tohatsu TLDI förbrukar mer olja och har en tendens att ryka mer än Optimax, så det kan ju vara så att Tohatsu har ställt in en annan högre inblandningsprocent och kanske ligger mer mot 200:1 (0,5%) på tomgång och 50:1 (2%) på full gas. Har inte lusläst manualen men hittar inga exakta siffror om oljeinblandning, ska kolla lite närmre när jag får mer tid över. Returoljan går i ett slutet kretslopp och leds tillbaka mellan de olika smörjpunkterna. Oljan som släpps in före bladventilerna finfördelas med luftströmmen som är ganska hög även på låga varvtal men det är alltid en returnerande tryckvåg när bladventillerna stänger även om den är svagare än vid kolvstyrt insug. Därför åker en del av oljan bakåt och det sitter en returledning i botten på luftboxen som går in efter bladventilerna för att återföra denna "spillolja" samt säkerställa smörjning vid snabbt gasavdrag från fullt till tomgång. Har för mig att det skiljer lite mellan tidiga och nyare TLDI motorer gällande smörjsystemet och retursystemet. 1 timme sedan skrev farn: Jo, tanken är ju att alltid ha samma DFI-olja och gärna en skvätt i båten. Råkar faktiskt nu ha väntat ca tre månader på senaste beställningen av den oljan, så det är inte alltid så lätt... Det ska ju återförsäljaren ha på hyllan... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser