Nimbuck 1 Postad onsdag kl 15:49 Hej, Spelar det någon roll vilken grön glykol man använder för vinterförvaring (VP MD5)? Nu har jag köpt den gröna glykolen från Biltema men vet inte vad ägaren använde förut. Ytterligare läste jag rekommendationen om Glykol från VP färdigblandad 40/60. Tacksam för råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad onsdag kl 16:57 Hej Nej det spelar ingen större roll om glykolen är grön, blå, röd eller gul. Men man skall inte blanda etylenglykol med propylenglykol om du har småskvättar stående i någon flaska eller dunk och man skall definitivt inte använda OAT/OT glykol eller blanda med tidigare nämnda glykoltyper. Läs på dina flaskor/dunkar vad det är för typ av glykol. Glykolblandning för konservering/vinterförvaring skall vara 50% glykol och 50% vatten. Töm motorn på sjövatten (se instruktionsboken) innan du kör igenom glykolblandningen. Har motorn backslag eller S-drev? Har motorn backslag skall även detta tömmas på sjövatten (se instruktionsboken) innan glykolblandning körs igenom. Har du instruktionsbok? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad torsdag kl 06:50 Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) skall INTE motorn tömmas på kylvätska innan konservering, man tömmer endast sjövattensidan. Se separat instruktionsbok för det slutna kylsystemet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbuck 1 Postad igår kl 17:49 Hej, Stort tack för svaren...ja motorn har sjövattenkylning och S-drev. Det finns en hyfsat bra beskrivning i instruktionsboken men vissa detaljer saknas Till ex.. om jag blandar 4 liter (50/50) och kör den flera gånger genom motorn så antar jag att motorn måste stängas av så snart dunken med glykolblandning tar slut?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser