Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
Nimbuck

Vilken Glykol för VP MD5?

Rekommendera Poster

Hej,

Spelar det någon roll vilken grön glykol man använder för vinterförvaring (VP MD5)? Nu har jag köpt den gröna glykolen från Biltema men vet inte vad ägaren använde förut. Ytterligare läste jag rekommendationen om Glykol från VP färdigblandad 40/60.

Tacksam för råd ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej det spelar ingen större roll om glykolen är grön, blå, röd eller gul.

Men man skall inte blanda etylenglykol med propylenglykol om du har småskvättar stående i någon flaska eller dunk och man skall definitivt inte använda OAT/OT glykol eller blanda med tidigare nämnda glykoltyper.

Läs på dina flaskor/dunkar vad det är för typ av glykol.

Glykolblandning för konservering/vinterförvaring skall vara 50% glykol och 50% vatten.

Töm motorn på sjövatten (se instruktionsboken) innan du kör igenom glykolblandningen.

Har motorn backslag eller S-drev?

Har motorn backslag skall även detta tömmas på sjövatten (se instruktionsboken) innan glykolblandning körs igenom.

Har du instruktionsbok?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) skall INTE motorn tömmas på kylvätska innan konservering, man tömmer endast sjövattensidan. Se separat instruktionsbok för det slutna kylsystemet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Stort tack för svaren...ja motorn har sjövattenkylning och S-drev. Det finns en hyfsat bra beskrivning i instruktionsboken men vissa detaljer saknas Till ex.. om jag blandar 4 liter (50/50) och kör den flera gånger genom motorn så antar jag att motorn måste stängas av så snart dunken med glykolblandning tar slut?!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...