Stiginge 0 Postad söndag kl 12:54 Problem med svarta sotiga tändstift på min Volvo Penta MB10a. Startar bra men efter bara 5 min är tändstiften sotiga. Har bytt olika tändstift, varma o kalla. Testat med andra tändkablar, tändspole, brytare, kondensator. Kompressionen är ok. Har även testat med mindre huvudmunstycke. Luftfiltret är också ok. Luftskruven har jag också ändrat på. Återstår då förgasaren (solex 26), var kan man hitta för fel här? Nålventilen? Tacksam för alla tips hur jag gå vidare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 301 Postad söndag kl 13:18 Hej Du har kollat kompressionen, vad fick du för tryck? Normal arbetstemperatur på motorn? Ryker motorn svart när du kör? Vad ställde du blandningsskruven på? Går motorn jämnt på alla varvtal? Inga förgasarsmällar eller liknande? Vad kör du på för bensin? Är chokespjället helt öppet i normalläge? Droppar det bensin ur förgasarhalsen när du stannat motorn? Har man fel flottörnivå så blir blandningen fetare, har du verkstadshandbok? Kollade i en instruktionsbok men där stod inget... Kolla även flottören så den är tät, så det inte skvalpar bensin i den. Är den otät så blir flottörhöjden fel och den stänger inte nålventilen helt. Kolla även nålventilen så den är hel, ren och tät. Hittade något här som kanske kan vara till hjälp: https://d3gfiso97cesk2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/04/29122231/Solex-26-VN-fransk-og-svensk.pdf //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stiginge 0 Postad söndag kl 14:06 Tack för flera tips, Per kompressionen ca 7 skall vara ok. bensin 98 oktan + blyersättning. får plocka ner förgasaren och kolla vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 277 Postad söndag kl 16:18 (redigerade) Kolla flottörventilen så den tätar. Redigerad måndag kl 08:16 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 277 Postad söndag kl 16:19 (redigerade) Hur har det gått med motorn? Redigerad måndag kl 08:14 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser