rejas 267 Postad 12 Augusti Hej! Vi har en Yanmar 3YM30 från 2009 i vår båt. I sommar när jag skulle kolla oljan ser jag att det är olja i tråget under motorn. Det är inte vid oljefiltret det läcker men det är allt jag kommit fram till. Det är trångt som i en båt under motorn. Motorn larmar inte för lågt oljetryck men det har under sommaren läck uppskattningsvis ett par deciliter olja, kanske något mer. Vi håller så klart koll på oljenivån och har fyllt på lite en gång under vår semester. Detta har som tur var inte drabbat vår semester, mer än lite mentalt grubbel, men det är dags att ta tag i det till hösten så klart. Är det någon som har en kvalificerad gissning om var det kan läcka? Jag har inte frigjort motorn än så det är svårt att leta men någon kanske direkt vet vad det är. Därför frågar jag först. Står i valet och kvalet om vi skall ge oss på att lyfta ur motorn till höst eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 12 Augusti Lyfta ur motorn får du nog göra i vilket fall som helst om du vill slippa oljedroppandet som kan bli värre med tiden för ofta kommer man inte åt att byta dessa när motorn sitter på plats. Misstänkta komponenter: Oljeplugg-/Banjonippel: På vissa versioner sitter det en vanlig oljeplugg i den undre oljesumpen medan vissa har en banjonippel och banjoskruv som är anslutet till ett rör där oljestickan sitter och som även används för att suga ut oljan med original oljelänspump. Sitter oljeröret till oljestickan inte fast ordentligt kan vibrationer göra att lödningen eller röret spricker. Är det bara detta så behöver nog inte motorn lyftas ur helt utan bara upp en bit så man kommer åt men det beror på vilken båt det är och hur trångt det är. Vet i vissa segelbåtar sitter motorn väldigt illa till och många gånger under durken i sittbrunnen och under lejdaren ner till byssan och i stort sett oåtkomlig. Hade en som de satt i innan de monterade ihop skrovhalvorna, jag vill inte räkna upp alla svordomar men det var många. Bakre vevaxeltätning (packbox). Då droppar det från svänghjulskåpans botten. Oljesumpen. På Yanmar 3YM30 finns det en tvådelad oljesump som skall limmas istället för packning. Limmet är ett speciallim och det är inte RTV-silikon. Har motorn varit ute tidigare och sumpen demonterats kan fel produkt ha använts alternativt felaktigt åtdragen. Har inte hört om något annat specifikt problem med oljeläckage undertill. Det finns billiga endoskop som man ansluter till iPhone eller iPad (finns säkert till de där andra också), googla "endoskop" och sedan vilken mobiltelefon du har eller läsplatta (om man skall vara ojävig). Kostar någon hundralapp och med en sådan kan man se ganska bra var det läcker. //Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 267 Postad 12 Augusti Tack Pär! Jag hade liksom på känn att du skulle komma med ett klokt svar. Du gör ett helt fantastiskt arbete här. Motorn är aldrig öppnad den var i princip ny när vi köpte båten. Den är bytt så den har kommit in i alla fall så då lär den ju gå att få ut men det blir till att riva lite inredning. Nu lutar jag starkt åt att ta ur den. Det lockar lite att snygga till i motorrummet och serva motorn i garaget. Jag skall kika lite till under motorn, kanske kommer lite bilder. Men ditt svar får mig att troligen lyfta ur motorn. Jag kommer helt säkert i så fall komma med följdfrågor ... 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser