Tristan_301 91 Postad 11 Augusti , 2025 Sent omsider är båten klar för sjösättning, så jag skulle i helgen ta tag i att serva motorn. Motorn är en VP 5,7 GXi-B från 2001, serienummer på motorn 4012053032. Tittar man i instruktionsboken till motorn så står det att man skall använda tändstift med artikelnummer VP3861632, det artikelnumret får dock ingen träff i Volvo Pentas shop för reservdelar. Söker jag på motorns serienummer så får jag fram att jag skall ha VP21467472, vilket är ett iridiumstift helt olikt de tändstift som sitter i motorn. Kikar man hos Hansen Marine som brukar ha bra koll på V8-motorer, så rekommenderar de det tändstiftet som sitter i motorn VP3851857 (Delco MR43LTS) och säger att iridiumstift skall det vara till nyare V8-motorer. Har Volvo gjort det lätt för sig och ersatt alla gamla tändstift med de som används i senaste generationens V8-motorer, eller är det bättre med de ny iridiumstiften även i en gammal motor som min? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 11 Augusti , 2025 Hej Ja, det går utmärkt att köra på de billigare Delco MR43LTS, säljs i 4-pack här: https://www.marinshopen.se/product/tändstift-4-pack/vop3851857 Här är rekommendationen enligt Marinshopen (Hansen Marine) https://www.marinshopen.se/c/5.7gxi-b/5014342?isgaragedetailavailable=true&vehicle=&filters=&filterSearch=&categoryId=58777&parentCategoryName=Servicedelar Var fick du fram VP21467472? När du ändå håller på, kolla dina tändkablar och om det finns en datumstämpel på dessa. Har de suttit där sedan motorn lämnade fabriken i Lexington så är det nog dags att byta. Original är kablar är med kolledare som håller sämre och brukar spöka mer än tändstiften. Här en eftermarknadsdel som håller bättre kvalitet än original: https://www.marinshopen.se/product/tändkabelsats/sie1888361 Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 91 Postad 11 Augusti , 2025 Söker man på mitt motornummer (eller för den delen bläddrar fram motorn manuellt) i Volvo Pentas shop för reservdelar så står det att motorn skall ha 21467472. Tack för tipset om tändkablarna, de är relativt nybytta så de får hänga med en stund till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 11 Augusti , 2025 Ja tydligen har Volvo Penta nummerändrat från VP3861632 till VP21467472. Kollade i en alternativ katalog till VPs egen. Du kan ju köra på det sistnämnda också men det är ju en viss prisskillnad och frågan är om de senare håller 2,5 gång så länge som ursprunget. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 91 Postad 11 Augusti , 2025 Priset är motiverbart om motorn på något vis går bättre med de nya stiften, men jag är skeptisk till att det blir någon som helst skillnad. Min gissning är som sagt att VP gjort det enkelt för sig och bara har det nyare stiftet kvar i sortimentet, det passar och fungerar ju även på de äldre motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 11 Augusti , 2025 (redigerade) Nej jag tror inte motorn går bättre med Iridium-tändstift, däremot kan du kanske köra några timmar till jämfört med de vanliga standard-tändstiften. Det skiljer ju 160kr stycket... Går man efter Marinshopen (Hansen Marine) så rekommenderas ju Delco MR43LTS Men här får man en annan rekommendation: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/5-7gxi-b-6410/5-7gxi-b-12889/5-7gxi-b-172639/ignition-2032334# Mercruiser rekommenderar NGK BPR6ES till 350 Magnum MPI men har en brytpunkt vid ett visst serienummer där de går över till DELCO 41-993 (som är ännu dyrare). Men har du kört på Delco MR43LTS och det har fungerat så varför inte men kanske ändå bäst att använda Iridium-tändstiften, valet är ju ditt i slutändan. //Pär Redigerad 11 Augusti , 2025 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 11 Augusti , 2025 Jag kunde inte släppa det här med tändstiften riktigt och var tvungen att dyka lite djupare i ämnet. Rekommendationen i din instruktionsbok 386163, leder till ett Champion RS12PYP/RS12PYPB5 som motsvarar samma värmetal men har platina elektrod. Runt millenieskiftet och strax efter var det en enda röra gällande tändstiften och jag har kollat upp Mercruisers motsvarighet till VP 5.7 GXi som är Magnum och Horizon men dessa är MPI medan vad jag förstått är VP 5.7 GXi en TBI. Kom fram till att det byttes det både tillverkare och utförande ett antal gånger från vanliga NGK BPR6ES till DELCO 41-932 eller 41-933 som ändrades till NGK ITR4A15 (iridium). Rörigt? Ja! Anledningen? Jo, det kom nya tändsystem under denna tidsperiod som har högeffekttändspolar med högre spänning i sekundären än de gamla systemen med vanliga runda tändspolar eller HEI spolarna. Slutsats: Köp VOP21467472 som är iridium-tändstift som har betydligt längre livslängd och behöver inte bytas lika ofta som vanliga tändstift. https://www.marinshopen.se/product/tändstift/vop21467472 Sen vet jag inte om motorn går bättre med de dyrare tändstiften eller inte... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 91 Postad 12 Augusti , 2025 Tack för djupdykningen. 5.7 GXi-B är helt riktigt en TBI, jag har inte full koll på tändsystemet men det sitter ingen klassisk rund tändspole på motorn utan det kan mycket väl vara en högeffektsspole. Jag har som sagt redan köpt Irirdiumstiften, så det enklaste är ju att använda dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser