Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
connycc

Ingen Mercury 40hk 2takt

Rekommendera Poster

Har tappat gnistan på båda stiften samtidigt. har även haft inne den på verkstad där dom trodde cdi boxen va dålig men bytte den och problemet kvarstår. nån som har några ideer skulle jag vara väldigt tacksam:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Återkom med modellbeteckning och serienummer, måste ha detta jag gissar inte...

Ta gärna ett foto av typskylten så man kan läsa allt där står.

En verkstad som trodde?🤔

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes han testade att koppla loss startspärren samt att han mätte upp att det kom spänning från statorn, han kollade igenom den snabbt bara men han var nästan säker. Förra året gick motorn bra tills i slutet av säsongen då gick startmotorn sönder den tappade kraft och orkade inte dra runt ordentligt så jag fick tag i en ny i vintras och monterade på den. Sen nu när jag skulle ha igång det så försvann gnistan samtidigt på båda stift förra året innan start motorn krångla starta den hur lätt som helst. Detta är hela historian:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provkördes inte motorn på verkstan?

Tändsystemet på dessa är lite annorlunda jämfört med vanlig CDI.

Varje tändspole har själva CDI inbyggt sedan finns en TPM (Timing and Protection Module) som sköter tändförställning och övervarvningsskydd. Sedan finns en triggerspole som ger signal när gnistan skall komma och en stator som ger primärspänning till CDI enheterna samt TPM.

Ska se om jag hittar värden du kan mäta själv med en vanlig multimeter, för att mäta statorspänning behöver man en DVA multimeter och den är det inte många som har.

Du kan börja kolla de svarta kablarna med gul rand som går till stoppen, så de inte är musgnagade eller klämda på något sätt.  Går en svart/gul kabel från vardera tändspole som går ihop i ett skarvstycke och blir till en kabel som sedan går vidare till nödstopp och tändningslås.

Se om du hittar de kablarna samt skarvstycket där de går ihop till en.

Dela skarvstycket och kolla om du får gnista då.

Tändstiften måste vara ordentligt jordade om du inte har en öppen gnistprovare.

Kan du ta en bild det som byttes ut på verkstan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den provkördes aldrig dom monterade ut denna delen och gjorde sin slutsats efter ha mätt kablarna som går in i den. Jag beställde då en ny ersättningsdel och monterade in den idag och testade och då var det samma problem ännu. 

okok kanon om du kan hitta vilka dom korrekta värden skall vara:)

Yes kollar detta omg

tack för hjälpen Pär

IMG_7923.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är TPM du håller i handen som kostar 6000 kr...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aa ja vet kostaröv speciellt nu om det inte va den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är lite mer bilder om det hjälper dig. från tändspolarna går det en kabel från varje in i tpm dom med blå packning på som du ser på tpm bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även en neutrallägesbrytare som sitter på växelföraren på motorn, tror den sitter framför startmotorn men jag kommer inte riktigt ihåg om den bara eliminerar startmotorn eller den eliminerar gnistan. Kolla om du hittar den en vit kabel som kommer från TPM och en svart som går till jord.

Koppla bort den och kolla om du har gnista...

Hittar tyvärr inga mätvärden för vanlig multimeter (ohmskala) alla värden är med DVA och försöker man göra det med en vanlig multimeter, ja då går det käpprakt...

Ska kolla lite till och även kolla de Amerikanska forumen om någon har lagt upp något där.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okok jag skall testa det också då. tror du det kan vara fel på tändspolarna cdm i med både slutade fungera samtidigt så borde det väl vara något innan dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det, att båda CDM/tändspolarna skall gå sönder samtidigt är inte helt omöjligt men chansen är mycket liten. Kan dock vara så ibland om trigger eller stator är dåliga och motorn har gått med dessa defekta delar en tid men som sagt ytterst liten chans att det händer.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick tag i detta som gäller den nya tpmen jag köpt. 

IMG_7929.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja mät motståndet men är lite osäker om du skall mäta spänning utan DVA meter.

Det må vara en gammal analog multimeter men den är idiotsäker att mäta med och kan inte orsaka skador på något men valet är ditt om du vill prova.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mät instruktionerna står det att koll resistansen på vit mot vitsvart hittar inte det löst utan endast det som kommer från kontakten vet du om det är rätt?

IMG_7931.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja om det är kablarna som kommer från triggern under svänghjulet och ansluts sedan till motsvarande skarvstycke på TPM.

900–1430 ohm skulle det väl vara där...

Hittade ett felsökningsschema för 3-cylindriga motorer med CDM tändsystem.

Kan tyvärr inte skanna av sidan, försökte ta ett foto med mobilen men det blev oläsligt om allt skulle synas på samma bild.

I grova drag står det att ingen gnista på någon cylinder beror oftast på jordfel eller kortslutning av tändsystem till jord (stoppfunktion).

Är allt detta kontrollerat så skall man gå vidare till trigger och stator.

Efter trigger och stator går man till CDM modulerna.

TPM nämns inte ens i felsökningsschemat...

Felet kan ju t.o.m. ligga i tändningslåset eller nödstoppen...

Har du sprayat med 5-56 eller WD40 någonstans?

I så fall kan detta vara en orsak, då de kan orsaka kortslutning...

Har du rört något annat i elsystemet, batterikablar, huvudströmbrytare mm?

Det är inte lätt att försöka guida någon när man sitter på distans, helt annat om man står bredvid och ser allt.

Till 90% tror jag att felet ligger i stoppkretsen någonstans men som sagt svårt på distans.

Har du en "tjuvstartkontakt"?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev connycc:

Yes han testade att koppla loss startspärren samt att han mätte upp att det kom spänning från statorn, han kollade igenom den snabbt bara men han var nästan säker. Förra året gick motorn bra tills i slutet av säsongen då gick startmotorn sönder den tappade kraft och orkade inte dra runt ordentligt så jag fick tag i en ny i vintras och monterade på den. Sen nu när jag skulle ha igång det så försvann gnistan samtidigt på båda stift förra året innan start motorn krångla starta den hur lätt som helst. Detta är hela historian:)

Fungerade motorn innan du bytte startmotorn? Om motorn fungerade innan bytet av startmotorn så måste något ha skett vid startmotorbytet som gör att det inte blir någon gnista. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag mäter i stiften på kontakten får jag OL på mätaren.

Jag har skruvat upp och rengjort med wd40 på alla jordpunkter jag hittat. I nödstoppen är det gjort mätning till tändhattarn i av och på läge och då har det givit ohm värde när den är i run-läge och OL när den är i off-läge.

Huvudströmbrytaren är förbikopplad av tidigare ägare. något annat som är rört är ju kablar som gått till startmotor när den byttes ut.

aa jag fattar det e svårt. finns ingen länk till felsökningsschemat online kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

startmotorn som satt i hette 50-822462 den nya som sattes i heter 50822462-1 kan detta ha gjort någon påverkan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej spelar ingen roll vad startmotorn har för reservdelsnummer, den är bara nummerändrad och det är samma siffror förutom -1 som betyder ändrat utförande.

Du kan inte mäta från te.x. nödstopp till tändhattarna, finns ingen chans att mäta där. De ligger på sekundärsidan av tändspolen och är skild från primärsidan.

Det enda sätt att kolla tändningslås och nödstopp är att eliminera dem, d.v.s. koppla förbi, dra isär skravstycken till dessa. Svart kabel med gul rand är till stopp och jordar tändsystemet på primärsidan, inte på sekundärsidan.

INTE klippa kablar eller något sånt heller...

Du skall INTE använda WD40 eller CRC 5-56, de kan orsaka KORTSLUTNING!

Absolut INTE WD40 eller CRC 5-56 i några kontakt- eller skarvstycken!

1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Har du sprayat med 5-56 eller WD40 någonstans?

I så fall kan detta vara en orsak, då de kan orsaka kortslutning...

Skall skriva med feta versaler i fortsättningen på sånt man inte skall göra eller använda🤔

CRC 6-66 MARIN eller silikonfett för elanslutningar kan man använda, inget annat.

Hur många som helst som har förstört el- och tändsystem med 5-56 och WD40, de är smörj- och rostlösningsmedel...

Ska se om jag hittar ett elschema online eller kan ta en bild från boken.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nee det va vad han jag köpte startmotorn sa så litade på det och hittade inget på nätet om att den va fel.

på den senaste bilden jag lagt upp är det en svart kabel med gulrand är det den du menar som går in via tpmen som jag kopplar förbi med? för den har jag testet både insatt och utdragen.

Jag rengjorde endast jordanslutningarna vid skruvar och kabelskoring med wd40 för att få rent i kontakterna har jag använt CRC elektronic cleaner fast undvikit att ha i nått där det är fett. får införskaffa mig bättre grejer då:)

finns det nått lätt sätt för att mäta jordningsproblem? kan det vara det som orsakar att det blir OL när jag resistansmäter triggern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev connycc:

finns det nått lätt sätt för att mäta jordningsproblem? kan det vara det som orsakar att det blir OL när jag resistansmäter triggern?

Jordningsfel eller dålig jord kan man nog inte mäta upp vad jag vet.

Triggern är inte jordad, det är en induktiv givare som skickar en signalspänning (ca 5V) när magneten skiftar mellan S och N.

2 cyl. 2-taktsmotor alltså 2 gånger per varv (360 grader)

Har skickat PM.

Du skall först och främst utesluta att det är fel (kortslutning) på stoppfunktionen i tändningslås och nödstopp.

Felsök metodiskt och logiskt genom att utesluta detalj efter detalj.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...