PM47 0 Postad 1 Augusti Hej Jag har en johnson 20 hk 2takt som startar och går bra ett tag men börjar att hacka på högfart. Det går att köra på lagfart men så fort jag varvar upp igen hackar den. Bifogar video. Motorn blir varm men har skvallerstråle.. Någon som har tips? 20230722_123609_1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 1 Augusti Hej För det första går den bara på en cylinder men det låter även som tändningen får frispel och tänder på fel tidpunkt. Är det någon som kopplat in en extra stoppknapp på BB sidan och hur är den inkopplad. Motorn blir varm för att den har termostat som håller temperaturen på ca 60 C (143 F). Har varit med om OMC 521 cc (20–35 hk) som gått med brusten vevaxel men det skramlade nog mer än din gör men det låter inte bra... Vet några där triggern har fått spelet och magneterna lossnat i svänghjulet och ibland har hela tändsystemet havererat som höll mycket dålig kvalitet rakt igenom. Svårt att säga exakt vad det är men köp inga delar och chansa, felsök metodiskt och logiskt, uteslut en sak i taget. Hat du ett rejält motorhaveri så är det ju inte lönt att reparera. Ta en bild på typskylten så ser jag exakt vilket motor det är och när den är tillverkad. Filma gärna med kåpan av när den går på tomgång. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 2 Augusti Hej och tack för svar Knappen är inte inkopplad, syns på ena bilden, men har inte funderat på den. Elstart i tidigare skede? Jag får testa i några steg och se om jag kan få en film utan kåpa när motorn går så ojämnt men den uppkommer inte direkt utan först efter några minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 2 Augusti Nu blev jag genast lite klokare när jag såg modellbeteckning och serienummer. Din motor är tillverkad 1991 och enligt modellbeteckningen elstart och lång rigg. Fast på filmsnutten ser det ut som en manuell start med rorkult. Om nu ingen har bytt ut upphängningsbygeln och resten är HPDUPA, så är din motor utrustad med det helt värdelösa tändsystemet där "power pack" sitter under svänghjulet och kan även vara utrustad med OMC S.L.O.W. (Speed Limit Overheat Warning System) som reducerar varvtalet om motorn överhettas och detta system kan få frispel. Detta värdelösa tändsystem fanns bara 1990–1993 har jag för mig, sedan gick OMC tillbaka till det gamla systemet igen utan S.L.O.W.1994. Kan du ta lite bilder på motorn med kåpan avlyft framifrån, SB sida, bakifrån och från BB sida. Så ser jag om det är vad jag misstänker. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 2 Augusti Hej Det var ju typiskt att det skulle vara en kass årgång.. men stort tack för att du svarar. Här är bilder i omgångar Mvh Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 3 Augusti Jag hade inte läsglojärnen på när jag skrev att din motor hade elstart, jag hade sett fel på F och E. Din motor har alltid varit manuellt startad med rorkult... Nu måste du kolla om din motor blir för varm vilket du. lättast gör med en IR-termometer. Högst upp på toppen sitter termostaten, se röd pil. Överst på toppen och i området runt termostaten skall normal arbetstemperatur ligga på ca 60–65 grader. På avgasplattan (blå pil) sitter utloppet från bypass kanalen och går direkt till skvallerstrålen och detta kylvatten passerar inte genom motorn. På avgasplattan skall temperaturen ligga betydligt lägre än på toppen och normalt ligger den runt 35–45 grader, kanske något varmare men inte över 60. Vid den gula pilen sitter sensorn som känner av temperaturen på motorn och löser ut om det blir för varmt men det är inte säkert det är fel på denna kolla motorns temperatur innan du gör något annat. Det finns ett sevicemeddelande gällande dessa motorer som har detta "värdelösa" tändsystem och jag kommer inte riktigt ihåg om det var kabelbrott eller om det var fellödning inne i "power pack" som gjorde att detta hände. Bifogar en länk till en reservdelskatalog för din motor: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1991&hp=20&model=J20CRLEIE Kolla under "ignition" så hittar du "power pack" och jag tror det fanns en länk till servicemedelandet. Men det första du skall göra är att kolla temperaturen på motorn och blir den för varm, då har du antingen kass impeller, kass termostat eller blockeringar/igensättningar som gör att det inte kyler som det ska. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser