Djupet 6 Postad 23 Augusti Dåligt med uppdateringar här nu, får skylla på att det varit jobbintensivt ett tag. Har tänkt ta några semesterdagar i samband med upptagning och verkligen få något gjort. Idag har jag iallafall stoppat i ett nytt batteri och börjat spåna lite på den dragna elen i båten. Skaffade ett 1200A, 210 Ah lastbilsbatteri som ska försörja en lastbilschaufför med boel under långa stunder, bör duga för semestersegling. Grejen är att batteriet väger 64 kg så jag fick bryta sönder mig för att få ner batteriet i båten! Det ser rörigt ut när man tittar på kabeldragningen men förra ägaren har faktiskt märkt upp kablar hjälpligt och skrivit ner elschema (med blyerts) så det finns viss spårbarhet. Tanken framåt är att ha tydligare separata kretsar, en för förbrukning och en för start. Mitt nya förbrukningsbatteri, sitter original i moderna lastbilar och svårt att hitta ett tåligare batteri tror jag. 210 Ah, 1200A. Här bredvid nuvarande startbatteriet (ska bytas ut mot AGM): Elschemat tidigare ägare ritat upp: Det som beskrivs på pappret: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djupet 6 Postad 31 Augusti Här kommer en supertråkig uppdatering bara för att hålla tråden vid liv när projektet går på tomgång för tillfället! Var nere och bytte oljan i backslaget idag. Det hanns inte med vid motorservicen och kände att det måste göras förr snarare än senare med tanke på övrigt underhåll. Hade väldigt rätt i det antagandet, oljan i backslaget luktade riktigt unket och var inte bytt på länge. Körde motorn med backväxel i vid bryggan ca 20 minuter för att få upp arbetstemp, gjorde sedan hela oljebytet ovanifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser