Georg_Ohm 5 006 Postad 25 Juli Det är ju litet dålig fart på diskussionerna i forumet, sägs det, skrivs det… Då har jag en ny navigationsfråga: Jag befinner mig nu i Vänern, missade att köpa sjökort för både Göta älv och Nordre älv. Jag tänkte väl fel, att iallafall Göta älv inte skall bjuda på några navigationstekniska utmaningar, svårt att köra fel, men den nordre älvgrenen..? Eventuellt skall jag till Kneppla, och tänkte då gå nedströms Nordre älv. Landsvägsbron i Kungälv är ju 5 meter seglingsfri höjd, skall inte behöva öppnas. Det finns ju några öar i älven, Munkholen exempelvis, är det en prickad farled på någon av dess sidor? Likadant med Tjuvholmen? Sedan är det ju den där spännande skärmanläggningen vid Ornö… känns som om småbåtspassagens vattendjup är litet snålt, hur ofta öppnar man stora farleden där för fritidsbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 436 Postad 25 Juli Har båten i Nordre älv, men nedströms färjan, så har inte funderat på hur det ser ut längre upp. Men Sjöfartsverket har sjökort att titta på, även om positionen inte kommer in där, som du kan planera efter och säkert även följa med i via en mobil eller så. Annars finns ju Skippo, som visar samma men där krävs registrering och årsbetalning för att få navigeringsdelen, alltså se egen position. Bara se sjökortet statiskt är gratis, men kräver nog gratiskonto, och det ger inte mer än Sjöfartsverkets karta förutom kanske smidigare hantering i en mobil.https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/ De har också ett kartlager som visar djupinformationens kvalitet, och den visar grönt, dvs modernt sjömätt med full bottentäckning för hela Nordre älv från delningen uppe vid Bohus ända ut till mynningen, där det dock blir sämre. Ett grund på 1.3 m som funnits tidigare är inte med i senaste upplagan, vilket gör mig lite nervös. Har de mätt om och sett att det inte är där, eller har de slarvat? Jämför Skippo (som inte uppdaterat till 2025 års upplaga än) med Sjöfartsverkets: I övrigt är det en väldigt vacker sträcka. Jag njuter av omgivningarna varje gång jag åker ut och in där. Väldigt rikt fågelliv. På kvällarna är det mycket aktivitet och även en säl eller två kan sticka upp skallen i älven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser