Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
Daniel101

Honda BF30 tappar effekt

Rekommendera Poster

Har en HONDA BF30 -06 som vid högre varvtal inte ger någon effekt lik någon form av Limpmode. Oljetryck grönt och normal, normal kylstråle, bytt bränslefilter, fräsht batteri. Ingen summer låter. Startar som en klocka. 
problemet uppstod efter att jag bogserade större båt med hondan. Möjligt den vart varm då men problemet kvarstår.

Vad kan man göra mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Berätta gärna mer ingående hur motorn beter sig och filma gärna, här kan man bara lägga upp filmer som varar några sekunder men du kan ju lägga upp den Youtube och länka, inte FB för det är inte alla som har inkl. undertecknad.

Varvar den inte ut och går tungt?

eller

Varvar den fullt utan att båtens fart stämmer med varvtalet?

Fick du något larm om överhettning då du bogserade?

Har du instruktionsbok?

Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa modellbeteckning och serienummer.

Vad har du för båt?

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för svar,

skulle säga detta är instruktionsboken

https://www.honda.co.jp/ownersmanual/pdf/power/marine/3SZW26200_web.pdf?genpo=HondaNordic&model=BF30D

ja jag vill minnas summern gick när jag bogserade.

vid gaspådrag är symtom att varvet ökar (finns ej vartalsindikator) men ingen effekt ger mer ökad hastighet. Vartalet stabiliseras samt även droppar lite vid fortsat högt utag för att sedan gå upp igen och sedan lite ner igen. vi pratar hastighet 3-5 kt. (Max är nog 20-25kt vid normal funktion). Men varvtalet jag vågat få ut är nog 30-40% av max varv. Känns inte bra att pressa den.

Motorn sitter på en 3,5m sun buster.

den är på land hos föräldrar nu pgr av felet så film kan dröja tyvärr.

min fundering är om den fastnat i någon form av säkerhetsläge pgr överhettning men inte tagit sig ut, (om de ens är

möjligtt) Felet uppkommer direkt efter iläggning på kall motor så svårt att se den skulle bli varm så fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Daniel101:

Hej tack för svar,

skulle säga detta är instruktionsboken

https://www.honda.co.jp/ownersmanual/pdf/power/marine/3SZW26200_web.pdf?genpo=HondaNordic&model=BF30D

ja jag vill minnas summern gick när jag bogserade.

vid gaspådrag är symtom att varvet ökar (finns ej vartalsindikator) men ingen effekt ger mer ökad hastighet. Vartalet stabiliseras samt även droppar lite vid fortsat högt utag för att sedan gå upp igen och sedan lite ner igen. vi pratar hastighet 3-5 kt. (Max är nog 20-25kt vid normal funktion). Men varvtalet jag vågat få ut är nog 30-40% av max varv. Känns inte bra att pressa den.

Motorn sitter på en 3,5m sun buster.

den är på land hos föräldrar nu pgr av felet så film kan dröja tyvärr.

min fundering är om den fastnat i någon form av säkerhetsläge pgr överhettning men inte tagit sig ut, (om de ens är

möjligtt) Felet uppkommer direkt efter iläggning på kall motor så svårt att se den skulle bli varm så fort.

Jag är ju ingen expert på utombordare, men det händer ju att vulkningen av proepellercentrum, om det är av gummi, släpper vid ökat pådrag, acceleration, då ökar motorvarvet men inte hastigheten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som @Georg_Ohm skriver, kan vara så att vulkaniseringen släppt i propellernavet.

Om du är osäker på om de slirar så är symptomen att varvtalet ökar men inte farten.

Ganska enkelt att kolla om man är osäker.

Demontera propellern  och inspektera navet visuellet, ibland kan man se på tryckbrickan längst in att det slirat eller att gummit i navet har kryllat sig, ursäkta Skånskan men ibland kommer jag inte på vad det heter på Svenska🤣

Man kan även göra en markering i ytternavet och en i innernavet, se bild nedan:

1866033496_Skrmavbild2025-07-25kl_19_00_06.png.7bcf91c7dde0833351070f57ce65fac2.png

Slå ett körnslag i innernavet och dra en linje med en rits i ytternavet mitt emot markeringen i innernavet.

Återmontera propellern och kör en runda.

Demontera propellern och kolla om markeringarna flyttat sig, har de det så slirar propellern i navet och måste bytas ut.

Man kan ju börja med denna kontroll, den kostar ju inte något mer än de få deciliter bensin som går åt för att provköra.

Mycket troligt att du överbelastat propellern när du bogserade en betydligt större och tyngre båt och p.g.a. överbelastning har vulkaniseringen släppt. Hade det varit en 60-år gammal motor hade den haft drivpinne (brytpinne) och då hade den gått sönder. Men som tur är försvann detta elände i mitten/slutet av 1960-talet på de flesta större utombordsmotorerna och ersattes av ett vulkaniserat nav i propellrarna. Tack till Elmer Carl Keikhaefer, Charlie Strang m.fl. 

Ska fundera lite på andra möjliga orsaker och återkommer om 25-öringen trillar ner...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, men den sjysst vattenfast tuschpenna kan man uträtta underverk, om man nu har en sådan till hands istället för könare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, men den sjysst vattenfast tuschpenna kan man uträtta underverk, om man nu har en sådan till hands istället för könare.

Brukar tyvärr försvinna ganska snabbt om nu propellernavet slirar, ligger ju mot tryckbrickan som ganska snabbt polerar bort tuschpennestrecken.

Man kan ju markera med vad som helst men det bör vara något som gör en markering i metallen som sitter kvar så man ser markeringarna och om de inte ligger i ens längre efter provturen.

Ta en syl, gammal skruvmejsel...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

låter ju inte helt orimligt. De ska jag försöka med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...