FM75 12 Postad tisdag kl 23:36 Har från början haft 3 st förbrukningsbatterier Tudor TR550 och 2 st startbatterier Tudor TR550 (vanliga syrabatterier). Bytte nu i våras förbrukningsbatterierna till Tudors EFB-variant TZ650 som hittills verkar funka bra mot solceller o båten i övrigt. Tycker startbatterierna börjar tröttna lite o tänkte byta dessa. Hur ska man tänka här? Köra samma som innan (TR550) eller samma som nuvarande förbrukningsbatterier (EFB-varianten)? Spelar det någon roll vad man väljer? /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 747 Postad onsdag kl 06:52 Vad är det för båt och framförallt motor/motorer du har ? Skillnaden mellan s.k. förbruknings- och startbatterier är inte så stor i praktiken. Och idag har man ibland även stora momentana förbrukare såsom bogpropeller m.m. även på "förbrukarsidan". Min båt levererades t ex i original med exakt samma batterityp/modell (AGM) för både förbrukning och de båda parallellkopplade för motorn. Du verkar vara inriktad på att köpa "Tudor". Jag är inte imponerad av märket som står på batteriet. Båda familjens Audibilars original VARTA-batteri havererade t ex i förtid p.g.a. cellfel. Nu har bådas Biltemabatterier (motsvarande, AGM) som sattes in istället redan levt längre. Det korta svaret - utan att veta något om båt/motorer - är att det inte spelar så stor roll vad du köper, så länge storleken (Ah-talet) och startströmmen (CCA-värdet) är tillräckligt. Är dina båda startbatterier parallellkopplade är dock startströmmen oftast ett mindre problem, då de ju då kommer dela på den. Viktigare är däremot att se till att de laddas "försiktigt". Moderna 230V-laddare med diverse "smarta" funktioner och moder för att snabbast möjligt ladda batterierna (och optimerade för att ladda "lösa" batterier) är nog idag en större orsak till kort batterilivslängd i våra båtar än något annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 952 Postad onsdag kl 11:03 Hej! Till en 6 cylindrig dieselmotor har jag ett enda 100Ah AGM batteri från Biltema, till detta är även bogpropeller och ankarspel kopplade. Det har fungerat bra i flera säsonger. På förbrukarsidan har jag två seriekopplade golfbilsbatterier mina är på 6 volt och 280Ah, så det blir sammanlagt 12 volt och 280Ah. Exakt den typen jag köpte finns inte på Batterilagrets hemsida idag, men väl ett på 240Ah. Detta är batterier av gammaldags beprövad teknik, litet bökigt kanske att seriekoppla två sexvoltare. Kanske bra om man har en rank båt och vill fördela batterivikten på olika ställen på båten… Batterierna har öppna celler (med lock naturligtvis) så man har möjlighet att fylla på med dest.vatten några gånger per säsong. Batterierna är alltså ”underhållsbara”. Men rent elektrisk har dessa fungerat väldigt bra för mig nu i tio säsonger i nuvarande båt och lika länge i den förra båten. Det rör ju sig om traktionära batterier som tål litet mer urladdning än andra sorters bly/syrabatterier. Men värt att nämna är att dessa laddas kontinuerligt av 200W solceller. Nu denna sommaren har vi ett kompressorkylskåp och en kompressorkylbox igång utan problem, det brukar vara 80-85% batterikapacitet kvar tidigt på morgonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FM75 12 Postad igår kl 15:04 Tack för svaren. 2 motorer och parallellkopplade start- respektive förbrukarbatterier. Bogpropeller o ankarspel går på ett separat batteri (Biltema). Inget speciellt att det ska vara Tudor. Slumpen gjorde att det var rabatterat pris på dessa när det begav sig. CCA är likvärdigt. Ah skiljer en del (75 mot 115) medan energiuttaget i Wh är bättre i EFB-varianten (650 mot 550). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser